oZone-gids uitgave 2021

oZone-gids Jij maakt het met oZone! Uitgave 2021

Kom je er niet uit of kun je wat advies gebruiken? Voor vragen en snelle hulp hebben we de oZone-helpdesk. support@ozone.nl 088 605 0955 * * We zijn te bereiken op werkdagen tussen 9 en 17 uur. Volg ons ook op social media en blijf op de hoogte van het laatste nieuws. Liever contact met één van de oZone-adviseurs? Dat kan ook. Log in, scan de QR-code en vind een adviseur in jouw regio! oZone-hulplijnen en social media Werkwijze QR-codes Wil je gebruik maken van onze QR-codes die overal staan afgebeeld? Log dan eerst in op het oZone-platform new.ozone.nl. Daarna kun je de QR-codes scannen. 2 oZone, jij maakt het!

Inhoudsopgave Jij maakt het met oZone! Ga actief aan de slag met oZone, hét platform voor kennisdelen en leren in de techniek, pagina 5. Welke oZone-gebruiker ben jij? Test jezelf, pagina 6. Ik gebruik alleen de oZone-bibliotheek, pagina 8. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden, pagina 16. Voorwoord Test 1 2 Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden, maak mijn eigen onderwerpen en leerpaden én deel mijn onderwerpen met een bedrijfsgroep en/of de oZone-bibliotheek, pagina 36. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden, pagina 24. 4 3 3 oZone, jij maakt het!

Voorwoord A+O Metalektro en OOM 2021 Interviews: Buro Vonkstof Ontwerp: Frappant 4 oZone, jij maakt het!

Jij wilt medewerkers stimuleren zich te ontwikkelen in hun vak. Je wilt ze efficiënt online leerstof aanbieden die past bij jouw bedrijf. Ga dan actief aan de slag met oZone, hét platform voor kennisdelen en leren in de techniek. Deze gids staat boordevol informatie en tips om oZone optimaal in te zetten voor jouw organisatie. Hoe geef je jouw medewerkers slim toegang tot oZone? Hoe koppel je ze aan een leerpad? En hoe verbind je theorie handig aan praktijk? Of je oZone nu al kent, of er voor het eerst mee werkt: je vindt alle antwoorden in deze handige gids. Overzichtelijk en direct toepasbaar. Test jezelf: wat past bij jou? Ieder bedrijf is anders. Daarom starten we deze gids met een korte test: welk oZone-gebruik past bij jou en jouw bedrijf? Ga jij alleen de bibliotheek gebruiken of wil je eigen leermodules maken? Ga je modules delen binnen verschillende vestigingen of met de bieb? Kijk wat bij jou past én hoe je jouw wensen realiseert. In deze gids begeleiden we je stap voor stap. Gouden tips van collega-bedrijven Wist je dat vele collega-bedrijven oZone al succesvol inzetten? Ze werken hun medewerkers efficiënt in met hun eigen onboardingmodule. Ze maken complete leerpaden voor monteurs. Of ze leggen kostbare kennis van die ene expert-collega vast. In deze gids vind je tal van inspirerende oZone-verhalen en gouden tips van collega’s. Om jou op ideeën te brengen! Ondersteuning Ga je aan de slag met oZone? Daar ondersteunen we je graag bij. In deze gids zie je hoe wij je verder kunnen helpen om oZone succesvol in te voeren in jouw bedrijf. De gids zet alle mogelijkheden op een rij. Jij maakt het met oZone! Voorwoord: welkom in de oZone-gids Jij maakt het met oZone! 5 oZone, jij maakt het!

Wat spreekt jou het meeste aan in oZone? De bibliotheek De kant-en-klare leerpaden Zelf modules ontwikkelen Eigen modules delen (bijvoorbeeld met andere locaties, klanten of onderwijs) Met wie start jij jouw oZone-avontuur? Ik doe het in mijn eentje Ik trek de kar en haak een teamleider aan Ik ga met een projectgroep aan de slag Ik werk samen met collega’s van andere vestigingen Hoe ‘groots en meeslepend’ wil jij met oZone beginnen? ‘Laten we het eerst maar eens aanbieden zoals het is’ ‘We beginnen gericht en helpen onze medewerkers om hun weg te vinden’ ‘We ontwikkelen zelf een eigen introductieprogramma voor nieuwe medewerkers’ ‘We maken eerst één module en delen die met de rest van onze vestigingen’ Hoeveel tijd kun je aan oZone besteden? ‘Ik heb wat opstarttijd, maar daarna wil ik er zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn’ ‘Ik heb elke twee weken tijd om er kort mee bezig te zijn’ ‘Mijn projectteam en ik hebben een aantal uur per week voor oZone’ ‘Ik heb voldoende tijd. Ook om ervoor te zorgen dat we met alle locaties op één lijn zitten’ Hoe ziet het oZone-avontuur van jouw medewerkers eruit? Ze kunnen struinen door de bibliotheek en zelf modules kiezen en volgen Ze volgen klaargezette oZone-leerpaden, zodat er een duidelijke route is Ze herkennen hun bedrijfsspecifieke modules die perfect aansluiten op wat er nodig is Ze leren op iedere locatie hetzelfde Wat is jouw ultieme oZone-droom? Dat medewerkers de bibliotheek gebruiken om zelf te gaan leren Dat we gerichte leertrajecten aanbieden aan al onze medewerkers Dat we merken dat er minder fouten gemaakt worden, omdat we oZone gebruiken Dat we oZone inzetten op al onze locaties Welke oZone-gebruiker ben jij? Test jezelf! 6 oZone, jij maakt het!

Heb jij het meeste blauw? Dan ben jij de oZone-bibliotheek-gebruiker. In de oZone-bibliotheek vind je een groot aantal modules. Daar kun je medewerkers onbeperkt in laten rondneuzen. Dit is een heel laagdrempelige manier om te beginnen met oZone. De informatie achter de blauwe tab helpt je daarbij. Het meeste paars? Dan ben je duidelijk de oZone-bibliotheek-met-leerpaden- gebruiker. De deelnemer hoeft niet zelf in de bibliotheek te zoeken, maar krijgt relevante onderwerpen zo voorgeschoteld. Dat maakt het makkelijker om oZone echt te gaan gebruiken. Tips om dat goed aan te pakken, krijg je achter de paarse tab. Een voorkeur voor rood? Jij bent de oZone-gebruiker-die-zelf-modules-ontwikkelt. Bijvoorbeeld omdat je informatie wilt overdragen die specifiek is voor je bedrijf. Of omdat je kennis van medewerkers wilt vastleggen. En dat doe je in oZone. Adviezen daarvoor vind je achter de rode tab. Vooral oranje? Dat maakt je een echte oZone-gebruiker-die-modules-deelt. Omdat de inhoud van jouw modules interessant is voor een grotere groep deelnemers dan alleen die van je eigen bedrijf. Hoe mooi is het als anderen ook iets hebben aan jouw onderwerpen? Achter de oranje tab lees je waar je op kunt letten en hoe je dat aanpakt. 7 oZone, jij maakt het!

Ik gebruik alleen de oZone-bibliotheek HR-adviseur Anouk Woordes van Winterwarm ‘In de bibliotheek staan heel veel nuttige modules’ Bij Winterwarm, specialist in industriële en agrarische luchtverwarming uit Winterswijk, zaten productiemedewerkers tijdens de coronacrisis plotseling een halve dag thuis. HR-adviseur Anouk Woordes: ‘De oZone-bibliotheek bracht uitkomst!’ Luchtverwarming voor bedrijfshallen, magazijnen, pluimveestallen of tuinkassen: Winterwarm levert het. ‘We zijn een oer-Nederlands bedrijf dat alles zelf in huis produceert,’ vertelt HR-adviseur Anouk Woordes. ‘Bij de start van de coronacrisis kelderde plotseling de orderintake. Dat betekende voor een deel van onze 67 vaste medewerkers te weinig werkaanbod. Productiemedewerkers hoefden nog maar een halve dag te komen werken.’ Het oZone-verhaal van … 8 oZone, jij maakt het!

In de oZone-bibliotheek vind je een groot aantal modules: up-to-date onderwerpen die praktisch en visueel worden uitgelegd. In de bibliotheek kun je medewerkers onbeperkt laten rondkijken en ze zelf onderwerpen laten volgen die ze interessant vinden. Dit is een heel laagdrempelige manier om te beginnen met oZone. De afzenders en eigenaren van de inhoud van de modules in de bibliotheek zijn bedrijven en scholen. oZone maakt mogelijk dat je deze kennis in je eigen bedrijf kan gebruiken. Log in, scan de QR-code en ga naar de oZone-bibliotheek. Van de nood een deugd Winterwarm besloot van de nood een deugd te maken. Anouk: ‘In drukke tijden is er weinig tijd om iets nieuws te leren of kennis op te frissen. Nu vroegen we medewerkers om de middag thuis nuttig te besteden.’ Anouk meldde alle medewerkers aan voor oZone en zette voor iedereen modules klaar. ‘Voor kantoorpersoneel bijvoorbeeld een module over effectief online vergaderen. Voor assemblagemedewerkers modules om hun algemene kennis te verbreden, bijvoorbeeld over persoonlijke beschermingsmiddelen. En voor onze plaatwerkerij was er een specifieke opleidingsbehoefte: werken met de kantbank.’ Nuttige modules ‘De inzet van oZone was echt een uitkomst,’ kijkt Anouk terug. ‘De content uit de bibliotheek bood een mooie oplossing om medewerkers laagdrempelig thuis te laten leren. We konden snel schakelen en er staan heel veel nuttige modules in de bibliotheek. Omdat wij bij Winterwarm minder specifieke opleidingsbehoeften hebben, was het maken van eigen modules nog niet nodig.’ Poedercoaten Nu Winterwarm weer op volle kracht draait, ligt het leren in oZone een beetje stil, geeft Anouk toe. ‘Maar de ervaringen zijn positief. We willen in ieder geval in de toekomst een onboardingmodule maken.’ Heeft ze nog wensen voor de bibliotheek? ‘Nee, eigenlijk niet, het aanbod is al heel breed.’ Na een korte denkpauze: ‘Een module met basiskennis over poedercoaten zou mooi zijn. Daarmee kunnen we onze huidige productiemedewerkers breder opleiden. Mensen voor dit functieprofiel zijn namelijk lastig te vinden.’ 9 oZone, jij maakt het!

Hoe start ik? Vraag jezelf af op welke manier deelnemers in oZone mogen werken. Om oZone succesvol in je organisatie te introduceren, is het belangrijk hier vooraf keuzes in te maken. Zo creëer je duidelijkheid en draagvlak bij iedereen binnen de organisatie. 2 Vertel de deelnemers iets over het wat, waarom, voor wie en hoe van oZone. Wij helpen je met inspiratie in onze Promo-Zone. Hier vind je bijvoorbeeld presentaties die je zelf op maat kunt maken, tekstjes voor social media en het laatste nieuws over oZone. 3 Log in, scan de QR-code en ga naar Promo-Zone. Bedenk voor wie je oZone wilt inzetten. Zijn het bijvoorbeeld medewerkers van kantoor of productie? Zijn het zij-instromers of studenten? Hoeveel ervaring hebben ze op leergebied? Zijn ze bekend met online leren? En hoe vakbekwaam zijn ze? Advies: start met één kleine (doel)groep en bied modules aan die bij deze groep passen. Starten met oZone? Denk dan eerst even na over de volgende punten: Ik gebruik alleen de oZone-bibliotheek 10 oZone, jij maakt het!

Het oZone-verhaal van … oZone-adviseur Nienke Aaldering ‘Deze vijf praktische zaken kun je beter vooraf tackelen’ ‘Veel bedrijven stappen in dezelfde valkuilen als ze enthousiast met oZone aan de slag gaan,’ vertelt oZone-adviseur Nienke Aaldering. Over welke praktische zaken kun je beter van tevoren goed nadenken? Nienke zet er vijf op een rij. 1. Wat wil je met oZone? Nienke: ‘Bedenk goed: wat willen we bereiken met leren en ontwikkelen in onze organisatie? Waarom vinden we het belangrijk? Mogen medewerkers dat in werktijd doen of moet het in privétijd? Verplicht of naar eigen interesse? Wanneer zijn we tevreden? En wie is verantwoordelijk dat het gebeurt: de teamleider of de medewerker zelf? Betrek bij het beantwoorden van deze vragen mensen uit verschillende lagen van de organisatie met verschillende motivaties: HR, MT, teamleiders, OR en informele leiders, ook mensen die kritisch zijn.’ 2. Leef je in je doelgroep in (en neem ze mee!) ‘Hoe digivaardig en gemotiveerd is je doelgroep? Hoe geletterd? Hoeveel zijn er dyslectisch, hoeveel analfabeet? Vaak gaat je doelgroep liever aan de slag achter een machine dan achter een computer. Bedenk hoe je jouw doelgroep bij de hand kunt nemen. Zet de eerste stap samen. Begeleid bijvoorbeeld bij inloggen tijdens een gezamenlijk moment. Zo zorg je ook dat mensen een gezicht kennen als ze vragen hebben of drempels ervaren.’ 3. Denk na over hoe je leren in oZone faciliteert ‘Bedenk vooraf: hoe faciliteren we het? Wanneer mogen medewerkers de trainingen doen op hun werk? En als ze in hun vrije tijd training volgen: mogen ze verlof schrijven? Ook belangrijk: hoe doe je het met apparaten? Stel je een tablet beschikbaar, doen ze het op hun telefoon? Is er een computerlokaal waar ze kunnen zitten?’ 4. Doe een pilot ‘Uit een pilot kun je heel veel leren. Bedenk vooraf: wat willen we testen? Waar willen we antwoord op? Onderzoek dit in de pilotfase en leer ervan. Betrek verschillende mensen en creëer ambassadeurs. Zit iemand in de OR? Dan is het handig als je die al hebt meegenomen.’ 5. Communiceer ontzettend duidelijk ‘Denk vooraf na over de vorm en de inhoud: wat gaan we communiceren en waarom? Gebruik verschillende kanalen en neem je ambassadeurs mee. Wij helpen je met inspiratie in onze Promo-Zone. Hier vind je bijvoorbeeld presentaties die je zelf op maat kunt maken, tekstjes voor social media en het laatste nieuws over oZone. En vertel niet alleen over het middel oZone, benadruk wat het doel is. Waarom het van belang is voor de medewerker, het team en de organisatie. Zorg ook dat alle praktische voorwaarden en regels duidelijk zijn. Mag je tijd voor tijd schrijven en zo ja, hoeveel? Mag je op je smartphone trainingen doen in pauzes tijdens werktijd?’ 11 oZone, jij maakt het!

En verder ... Leermodule: Wegwijs in oZone Hoe zorg je dat je deelnemers snel aan de slag kunnen met de bibliotheek? Natuurlijk is het platform zelf al heel intuïtief. Veel dingen wijzen zich daardoor vanzelf. En voor de rest of als er toch vragen zijn? Dan is er de module ‘Wegwijs in oZone’. Deze module neemt je in een kwartiertje mee in alle ins & outs van oZone. Goed om aan je deelnemers als tip mee te geven! De module in het kort:  Hoe doorloop je een module?  Hoe vind je interessante modules in de bibliotheek?  Hoe bekijk je jouw voortgang?  Hoe stel je je account slim in? Log in, scan de QR-code en volg de leermodule ‘Wegwijs in oZone’. Ik gebruik alleen de oZone-bibliotheek 12 oZone, jij maakt het!

Leermodule: Opleidingscoördinator In oZone is de rol van opleidingscoördinator een belangrijke. In die rol ben jij degene die deelnemers toevoegt, teams inricht en bepaalt wie welke voortgang kan inzien. Hoe dat werkt, wijst zich voor een heel groot deel vanzelf. Maar om snel en efficiënt aan de slag te gaan, adviseren we om de leermodule ‘Opleidingscoördinator’ te bekijken. De module in het kort:  Hoe voeg je deelnemers toe?  Hoe richt je teams in?  Hoe bepaal je wie welke voortgang kan inzien? Log in, scan de QR-code en volg de leermodule ‘Opleidingscoördinator’. Tip: Prikkel het (online) leervermogen. Maak leren (weer) leuk en begin gewoon door alle medewerkers toegang te geven tot oZone en daarmee tot de oZone-bibliotheek met meer dan 200 onderwerpen. Je kunt altijd nog overwegen om bepaalde onderwerpen ‘voor te schotelen’ via een leerpad aan bepaalde medewerkers, of zelf content gaan toevoegen. 13 oZone, jij maakt het!

De voor- en nadelen van alleen de bibliotheek gebruiken Als je alleen gebruikmaakt van de functionaliteiten van de oZone-bibliotheek heeft dat voor- en nadelen. Log in, scan de QR-code en bekijk ‘Hoe maak je een leerpad?’ Ik gebruik alleen de oZone-bibliotheek Voordelen:  Alleen werken met de bibliotheek kun je makkelijk inrichten. Hierdoor is het laagdrempelig om te starten voor je bedrijf.  Deelnemers kunnen snel aan de slag.  De volle bibliotheek motiveert deelnemers om ook onderwerpen te volgen die niet per se voor hen bedoeld zijn, maar misschien wel hun interesse hebben. Nadelen:  Deelnemers kunnen gedemotiveerd raken, doordat ze door de bomen het bos niet meer zien in de bibliotheek.  Je hebt veel intrinsieke motivatie van de deelnemers nodig om te blijven leren, want ze moeten zelf op zoek naar relevante onderwerpen in de groeiende bibliotheek. Tip: Probeer eens een leerpad aan te maken! 14 oZone, jij maakt het!

Wensen voor de bibliotheek? Mis je een onderwerp in de oZone-bibliotheek? Of heb je een onderwerp gemaakt dat zó mooi is dat het goed past in de oZone-bibliotheek? Laat het weten aan team oZone. Zo kun je straks zelf modules ontwikkelen en misschien later ook wel delen en kennis zichtbaar maken voor anderen. Contact opnemen met ons team? Log in en scan de QR-code. Tip: Geef aan waar jij behoefte aan hebt voor de oZone-bibliotheek. Is dit onderwerp interessant voor meer bedrijven dan alleen jouw bedrijf? Dan ontwikkelen wij het graag! Daarbij hebben we wel hulp van bedrijven nodig. Vraag je daarom af: welke rol kun jij spelen bij de ontwikkeling van het onderwerp dat je aandraagt? Heb je bijvoorbeeld inhoudelijke expertise of wil je helpen testen? Zo help je om basiskennis in de sector met elkaar te delen. 15 oZone, jij maakt het!

Je wilt leerpaden gebruiken. Leerpaden geven de deelnemer een richting en houvast in de bibliotheek. Welke leerpaden zijn geschikt voor jouw organisatie? Je vindt in oZone algemene leerpaden, zoals ‘Onboarding’ of ‘Veiligheid’, en specifieke leerpaden voor functies, zoals ‘Lassen’ of ‘Freezen’. En natuurlijk kun je ook je eigen leerpaden samenstellen. Het oZone-verhaal van … Directeur Jur Lommerts van Jansen&Heuning ‘Ik volg alle leerpaden eerst zélf’ Van graanpletters en transportbanden tot aardappel-opschepmachines. De Groningse machinefabriek Jansen&Heuning is gespecialiseerd in projecten en producten rond bulk handling systems. Opleiden staat bij directeur Jur Lommerts hoog in het vaandel. ‘Voordat ik een leerpad in oZone samenstel, volg ik eerst zélf alle modules.’ ‘Wij vinden opleiden van ons personeel heel belangrijk,’ vertelt directeur Jur Lommerts. ‘Als je met elkaar veel kennis hebt en deelt, ben je een goed bedrijf.’ Maar mensen op cursus sturen is altijd een gok, vindt hij. ‘Je bent een monteur een dag kwijt, een paar honderd euro lichter en dan vraag je: hoe was de cursus? en zegt hij: mwah, ik wist het meeste al.’ Dat is voor Jur hét grote voordeel van oZone. ‘Vooraf kun je precies zien: dit is de leerstof, dit sluit wel of niet goed aan.’ Elkaars vakgebied kennen Vanaf de introductie van oZone bij Jansen&Heuning, begin 2021, is hij enthousiast aan de slag gegaan met leerpaden samenstellen. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden 16 oZone, jij maakt het!

‘Wij zijn in de kern machinebouwers, dus de meesten van onze 70 medewerkers zijn werktuigbouwkundigen. Maar we bouwen ook besturingssystemen in,’ legt hij uit. ‘Onze werktuigbouwers hebben minder verstand van elektro, en onze elektromonteurs van werktuigbouw. Basiskennis van elkaars vakgebied is belangrijk om nog beter samen te werken.’ Zondagochtend Dus maakte Jur voor beide groepen passende leerpaden met laagdrempelige modules in oZone. ‘Bijvoorbeeld elektro voor de niet-elektricien, en hydrauliek en pneumatiek voor de elektromonteurs.’ De leerpaden die hij klaarzet volgt hij eerst zelf, benadrukt hij. ‘Ik check of modules aansluiten bij wat ik denk dat wij nodig hebben. Sluit de stof niet goed aan, dan demotiveer je medewerkers.’ Regelmatig volgt hij dus op zondagochtend – als zijn vrouw nog slaapt – modules in oZone, verklapt hij. ‘Ik vind het echt geweldig!’ Ook heeft hij zelf een introductiecursus voor nieuw personeel gemaakt op basis van een template uit de bieb. Slaperig Dat de modules kort zijn, vindt hij een groot voordeel. ‘Je kunt een half uurtje, drie kwartier aan de slag en klaar is Kees. Dat sluit heel goed aan bij onze mensen. Allemaal doeners die gewend zijn aan veel lichamelijk werk. Zet je die een dag op een stoel in een lokaal, dan worden ze na een kwartiertje al slaperig. oZone werkt echt een stuk beter.’ Een ander voordeel vindt Jur dat je zelf je leertempo kunt bepalen. ‘We kennen allemaal dat jij iets allang snapt, maar een andere leerling daar een vraag over stelt. Of dat een docent iets heel uitvoerig uitlegt wat jij al weet. In oZone kun je heel snel door stof die je al kent en juist langer doen over stukken die jij nog niet beheerst.’ Gouden tip Heeft hij nog een gouden tip voor andere bedrijven die leerpaden willen samenstellen uit de oZone-bibliotheek? Jur: ‘Kijk vooraf goed wat voor jouw bedrijf interessant is. Het is een hele uitgebreide bieb dus ik weet zeker dat je iets vindt!’ 17 oZone, jij maakt het!

Hoe pak ik het aan? Workshop: oZone inrichten en beheren Direct meer weten over het samenstellen van leerpaden, het toevoegen van deelnemers en het maken van teams? Volg dan de workshop ‘oZone inrichten en beheren’. In deze handige workshop van 1,5 uur laten we je zien hoe je optimaal gebruikmaakt van alle functionaliteiten van het platform. Training: oZone in 4 stappen Ben je geïnspireerd geraakt om aan de slag te gaan met de algemene bibliotheek en met de oZone-leerpaden? Maar ben je nog op zoek naar handvatten, goede voorbeelden, praktische tips, ervaringen en anderen om mee te sparren? Of wil je misschien wel een stok achter de deur om je plan concreet uit te gaan werken voor jouw organisatie? Dan is deze trainingsreeks van 4 x 1,5 uur iets voor jou. Na afloop van deze training heb je een pilotplan gemaakt én het platform ingericht voor jouw organisatie. Proefdraaien: de pilot Je leerpaden staan klaar, je deelnemers staan klaar, maar wat nu? Ons advies: start met een pilot. Je houdt een soort mini-lancering in een beperkte groep. Van een pilot leer je wat de successen en struikelblokken zijn. Als je oZone later grootschalig gaat lanceren, heb je die struikelblokken alvast weggenomen. Een ander voordeel is dat je de praktische zaken al geregeld hebt. Want die zijn voor een pilot hetzelfde als voor een grootschalige lancering in het hele bedrijf. Benieuwd hoe je een eigen pilot opzet en uitvoert? Volg de leermodule ‘oZone-pilot’. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden 18 oZone, jij maakt het!

Communicatie is cruciaal Bij de lancering van oZone in jouw bedrijf is communicatie cruciaal. Bij alle bedrijven die oZone al eerder implementeerden komt dit telkens weer terug als geleerde les. Beantwoord in je communicatie in ieder geval de volgende gebruikersvragen: Zoek je tips voor communicatie over oZone? Log in, scan de OR-code en volg de module ‘oZone lanceren’. Of neem een kijkje in de Promo-Zone.  Wat is oZone?  Wat betekent het voor mij?  Wat heb ik eraan?  Moet ik iets doen?  Wat gebeurt er als ik het niet doe?  Waar kan ik mijn vragen stellen?  Hoe moet ik inloggen? 19 oZone, jij maakt het!

De rol van teamleiders Straks, als alles loopt, zijn je deelnemers aan het leren. Maar daar blijft het niet bij. Dat wat ze leren, wil je natuurlijk ook in de praktijk zien. Om van training naar toepassing te gaan, heb je vaak de hulp van je teamleiders nodig. Bijvoorbeeld omdat de groep te omvangrijk is om alles zelf te doen. Maar ook omdat je teamleiders belangrijk zijn voor het draagvlak in je organisatie. De functionaliteiten van oZone maken het jou én je teamleiders een stuk makkelijker. In oZone kun je namelijk teamleiders aanwijzen. Zij kunnen voortgang van hun team inzien, teamleden aansporen om de theorie in oZone te maken én de vertaalslag maken naar de praktijk. Zo maken jullie oZone samen. Log in, scan de QR-code en volg de leermodule ‘oZone pilot’. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden 20 oZone, jij maakt het!

Het oZone-verhaal van … oZone-adviseur Judica Wondergem ‘Dit zijn mijn zes tips voor teamleiders’ ‘De teamleider heeft een belangrijke rol om leren in oZone te stimuleren,’ vertelt oZone-adviseur Judica Wondergem. ‘De teamleider staat meestal veel dichter bij de medewerker dan bijvoorbeeld een opleidingscoördinator of HR-persoon.’ Judica heeft zes tips voor teamleiders. 1. Enthousiasmeer! ‘What’s in it for them? Laat je medewerkers duidelijk zien wat de meerwaarde is van oZone voor hun werk op de werkvloer. Niet: “Je móét deze training volgen van het management.” Wel: “Handig hè, iets opzoeken in het handboek kost tijd, nu kun je het in oZone razendsnel vinden.” Benadruk de winst voor de medewerker.’ 2. Stimuleer om zélf met oZone aan de slag te gaan ‘Stel, Henk krijgt drie keer per week de vraag: wat moet ik doen bij melding X? Stimuleer hem dan om een onderwerp in oZone te maken, bijvoorbeeld een video met uitleg. Zo hoeft Henk voortaan alleen te verwijzen. Spaart hem tijd.’ 3. Verlaag (digitale) drempels ‘Merk je als teamleider dat iemand niet aan de slag gaat met een afgesproken leermodule? Verlaag de drempel door iemand aan de hand mee te nemen: “Laten we samen kijken, we gaan even zitten.” Onderzoek ook: wat zit er achter de weerstand? Is iemand bang dat het niet lukt? Je kunt ook gezamenlijk beginnen in kleine groepjes en de verbinding leggen tussen jong en oud. Vaak zijn jongeren handig met de digitale techniek, maar hebben ze niet de jaren- lange ervaring van ouderen.’ 4. Signaleer leerbehoeftes ‘Als teamleider sta je elke dag op de werkvloer bij je medewerkers. Jij kunt signaleren: wat is er nodig? Valt er bijvoorbeeld winst te boeken in veiliger werken als ze een training volgen? Geef dit door aan de beheerder. Leg ook verbindingen op de werkvloer: “Redouan is bezig met een leermodule over machine Y, is dit onderwerp ook niet handig voor jou?” Besteed bovendien aandacht aan leerbehoeftes in functioneringsgesprekken: “Wat zou jouw werk makkelijker of veiliger maken?”’ 5. Geef zelf het goede voorbeeld ‘Draag als teamleider uit dat jij oZone regelmatig zelf gebruikt. Verzorg je veiligheidstraining bijvoorbeeld vanuit oZone. Of noem het in gesprekken: “Ik wist dit niet en dacht: laat ik eens in oZone kijken.” Ook tijdens een functioneringsgesprek kun je zeggen: “Laten we eens samen kijken of er iets interessants in oZone voor jou staat.”‘ 6. Bewaak de voortgang positief ‘Natuurlijk, afspraak is afspraak. Als teamleider bewaak je de voortgang die deelnemers boeken op leerpaden of modules. Doe dit op een positieve manier. Zie je na het weekend dat Riley zijn toets heeft behaald? Geef er even aandacht aan: “Joh lekker bezig, zag ik!” Dat geeft positieve energie. Piet heeft het niet gehaald? Stel je op als helper: “Hoe komt dat? Lastig? Samen even kijken?” Kijk hoe je kunt helpen als iets niet lukt.’ 21 oZone, jij maakt het!

Het oZone-verhaal van … Miranda West, HR-adviseur van Damco Aluminium Delfzijl Coöperatie (Aldel) ‘De rol van teamleiders is heel belangrijk’ Voor zo’n 30 teamleiders van Damco Aluminium Delfzijl Coöperatie (Aldel) verzorgde zij een inspirerende training over oZone. HR-adviseur Miranda West: ‘Wij vinden: de teamleider is verantwoordelijk voor de voortgang van opleiding en ontwikkeling.’ Ongeveer 330 mensen werken er bij Aldel in Delfzijl – sommigen al meer dan 25 jaar, vertelt HR-adviseur Miranda West. ‘Aldel heeft een rijke historie. Sinds 1966 produceren wij hoogwaardig aluminium. We zijn de enige aluminiumbasisindustrie in Nederland die het werk nog gedeeltelijk ambachtelijk uitvoert. Het leren was lange tijd traditioneel geregeld: trainers gaven klassikaal les. Die werkwijze was ook kwetsbaar. We hadden bijvoorbeeld maar twee mensen die de training Voldoende Onderricht Persoon (VOP) mochten geven.’ Masterplan Aldel besloot een aantal jaren geleden centraler, efficiënter en moderner op te gaan leiden. Miranda: ‘We willen de manier waarop we tegen leren Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden aankijken en hoe we dat aanbieden aan onze medewerkers compleet omgooien.’ Hoe introduceer je een nieuwe leercultuur? En hoe zorg je dat een ‘traditionele’ organisatie een platform als oZone omarmt? Miranda maakte een masterplan, waarin ze uitdrukkelijk de hele organisatie betrok. ‘Een stuurgroep met alle managers erin en met alle afdelingshoofden keken: hoe richten we oZone in? Vandaaruit hebben we werkgroepen opgezet om met de leidinggevenden aan de slag te gaan: wat wil je dat jouw mensen leren?’ Dág handmatige lijstjes De teams in oZone richtten ze bij Aldel in volgens het organogram, legt ze uit. ‘Wij hebben gesteld: de direct leidinggevende is verantwoordelijk voor het opleidingsniveau. Zij bepalen niet wat er geleerd wordt, wel dát er geleerd wordt. Onze teamleiders checken: hebben mijn medewerkers hun leermodules gedaan? Waar zie ik veel voorkomende fouten?’ Om de ongeveer 30 teamleiders goed voor te bereiden op hun nieuwe rol, verzorgde Miranda samen met een oZone-adviseur live trainingen. 90 procent enthousiast De reacties van de teamleiders waren positief. ‘Natuurlijk roept de invoering van iets nieuws altijd een beetje weerstand op. Maar zo’n 90 procent was meteen enthousiast. Als ik laat zien hoe het werkt, zeggen ze: dat gaat echt helpen, heel duidelijk! Het leuke is dat ze al snel zelf met ideeën komen: oh, dan kunnen we ook dít erin zetten! De bibliotheek vinden ze heel handig: hé, die module is geschikt voor mijn team, ik ga kijken of ik hem kan inpassen in de leerpaden van mijn medewerkers.’ 22 oZone, jij maakt het!

Rapportages Wil je zien wat er in je organisatie met oZone wordt gedaan? Dan kun je als opleidingscoördinator verschillende soorten rapportages bekijken.  Onderwerpenrapportage Wil je weten of en hoe een specifiek onderwerp gemaakt is door jouw medewerkers? Ga dan naar onderwerpenrapportage. Je ziet wie het onderwerp is gestart, wie het heeft afgerond en wie er nog niet in dat onderwerp heeft gekeken. De onderwerpenrapportage geeft ook een totaaloverzicht. Zo zie je makkelijk welke kennis aanwezig is en welke certificaten binnenkort verlopen.  Deelnemersrapportage Wil je weten welke onderwerpen een specifieke medewerker heeft doorlopen? Ga dan naar deelnemersrapportage. Je ziet wat de medewerker heeft doorlopen, hoe lang hij erover heeft gedaan en of hij het onderwerp goed heeft afgerond.  Leerpadrapportage Wil je weten hoe de onderwerpen uit een specifiek leerpad worden gemaakt? Ga dan naar leerpadrapportage. Je ziet in één oogopslag wie van de aan het leerpad gekoppelde medewerkers goed bezig is, wie nog niets gedaan heeft of wie onvoldoendes heeft gehaald. 23 oZone, jij maakt het!

Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden Het oZone-verhaal van … René Boshuizen, adviseur Kwaliteit en Techniek bij Zinkunie ‘Door oZone kunnen we onze klanten beter adviseren’ ‘Een halfronde dakgoot? Daar past natuurlijk geen vlakgoot-afvoer op’, legt René Boshuizen uit. Om de productkennis van verkoopmedewerkers op hoog niveau te brengen, ontwikkelde hij specifieke modules in oZone. Wanneer besluit je een module te ontwikkelen? ‘Wij bepalen de leernoodzaak op basis van iemands functie én de pijnpunten uit de praktijk.’ Dakgoten, hemelwaterafvoer, dakbedekking en gevelbekleding. Groothandel Zinkunie levert zo’n 3.500 artikelen uit voorraad vanuit zeventien filialen door heel Nederland. Op hun hoofdlocatie in Boxtel beschikken ze bovendien over een modern machinepark, waarmee ze maatwerk leveren. Bijvoorbeeld de zinkbekleding om het dak van de eeuwenoude kapel Saint-Louis in Oudenbosch te renoveren. Of geplooid aluminium om de gevel van een hippe designwoning van top tot teen te bekleden. Zonder beugels Wil je klanten goed adviseren, dan is technische kennis van producten en verwerkingsvoorschriften van groot belang, vertelt adviseur Kwaliteit en Techniek René Boshuizen. ‘Je wilt geen vlakgoot-afvoer verkopen bij een halfronde dakgoot,’ geeft hij als voorbeeld. ‘Vaak vergeten klanten zelf ook zaken. Onze medewerkers zeggen dan: “Joh, je vergeet beugels. Of een kopschotje of tapeindje.” Ze denken uitdrukkelijk met klanten mee. Je wilt niet dat ze de volgende dag op een klus staan met de helft van de materialen.’ 24 oZone, jij maakt het!

3 Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden De bibliotheek van oZone spreekt je aan, maar je mist onderwerpen. Bijvoorbeeld informatie die specifiek is voor jouw bedrijf. Of je hebt zelf veel kennis in huis die volgens jou ook een plek online verdient. Daarmee heb je de unieke mogelijkheid om je bedrijf en jouw kennis zichtbaar te maken. Waar kan dat beter dan in oZone? Maar waarom eigenlijk? En voor welke leerdoelen is oZone wel geschikt en voor welke niet? Leer daar meer over in de leermodule ‘Waarom oZone’. Log in, scan de QR-code en volg de leermodule ‘Waarom oZone’. Drie soorten dakgoten Tot voor kort kregen verkoopmedewerkers mailtjes met tekeningen en uitleg. René: ‘Niet erg efficiënt natuurlijk.’ Bovendien groeit de Zinkunie snel met veel nieuwe medewerkers van buiten de sector. Modules in oZone bieden uitkomst, vertelt hij enthousiast. ‘Door theorie in oZone te zetten, kun je zaken snel opzoeken als je een vraag hebt. Ook kunnen we nieuwe medewerkers zo snel trainen in de basiskennis. Na het volgen van de oZone-module ‘Standaard Nederlandse Mastgoten’ weet je bijvoorbeeld alles over de drie soorten dakgoten die je in Nederland hebt.’ Leernoodzaak bepalen Hoe bepaalt René of hij energie steekt in het ontwikkelen van een nieuwe module? ‘Stap één die wij bij Zinkunie gezet hebben is: per functiegroep kijken welke bestaande onderwerpen uit de bibliotheek van oZone relevant zijn. Sluit een onderwerp goed aan bij wat diegene doet? Vertegenwoordigers en verkoopmedewerkers hebben natuurlijk andere kennis nodig dan chauffeurs of ICT-medewerkers. Vanuit die functieanalyse hebben we 22 verschillende leerpaden aangemaakt.’ Pijnpunten Nieuwe modules ontwikkelt René op basis van duidelijke signalen uit de organisatie. ‘Waar ligt de behoefte, waar zien we intern dingen vaker fout gaan? Als je weet waar de pijnpunten zitten, wil je die voorkomen. Dan is er een duidelijke leernoodzaak.’ Een mooi voorbeeld vindt hij de module ‘Verwerkingsvoorschriften EPMD’. ‘In de dakdekkerswereld passen ze steeds vaker EPDM toe in plaats van bitumen, omdat je daarmee zonder open vuur op het dak kunt werken. Dan moet je als dakdekker natuurlijk wel weten hoe je die naadverbindingen maakt én wat je daarbij nodig hebt. Wij geven klanten daar begeleiding in. Door deze module in oZone kunnen onze verkoopmedewerkers op alle filialen klanten goed adviseren.’ Pilot En, ervaren medewerkers zelf óók die leernoodzaak? Het leerpad voor de vertegenwoordigers hebben zij in ieder geval heel positief geëvalueerd, vertelt René. ‘We vroegen vertegenwoordigers als pilot om de eerste vier onderwerpen van hun leerpad te volgen. Veel jongens gingen na onderwerp vier door met vervolgonderwerpen. Dan kun je nagaan hoe enthousiast ze waren!’ 25 oZone, jij maakt het!

Opdracht: Je kunt jouw doelgroep in kaart brengen door eens op te schrijven wie ze zijn. Vul de volgende velden in over jouw doelgroep. Het lijkt misschien gek om sommige velden in te vullen, want wat maken de hobby’s van de doelgroep nu uit? Maar door voor jezelf een goed beeld te creëren, is de kans groter dat jouw module straks naadloos aansluit. Leeftijd: .............................................................................................................................................................. Opleidingsniveau: ..................................................................................................................................... Functie(s): ........................................................................................................................................................... Werkervaring: ................................................................................................................................................ Breng je doelgroep in kaart Wat iemand al weet van een onderwerp (voorkennis), verschilt van persoon tot persoon. Aansluiten bij de voorkennis is een voorwaarde voor kennisoverdracht. Volgt iemand een onderwerp waarvoor hij belangrijke voorkennis mist? Dan is de kans klein dat hij veel leert. Hij heeft dan moeite de aangeboden informatie te koppelen aan dat wat hij al weet. Zorg daarom altijd dat je zo goed mogelijk aansluit op de voorkennis van de medewerkers waar je de leermodule voor maakt. Anders is het zonde van ieders inspanningen. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden 26 oZone, jij maakt het!

Voorkennis: • Wat weten ze al? • Hebben ze al eerder training gehad? • Wat is daarin behandeld? • Welke termen en jargon kennen ze wel (of juist niet)? Motivatie om iets te leren: • Wat vinden ze van leren? • Hebben ze zin om het onderwerp te volgen? • Wat spreekt ze aan in het onderwerp? • Wat zouden ze graag willen leren? • En waarom? Taalniveau: • Kunnen ze goed lezen? • Of zijn ze misschien eerder laaggeletterd? Hobby’s: • Wat doen ze in hun vrije tijd? • Welke tv-programma’s kijken ze bijvoorbeeld? Overige vragen: • Hoe staan ze in het leven? • Maken ze zich bijvoorbeeld ergens zorgen over als het gaat om het onderwerp? Tip: Begin eens bij het eind. Als we iemand iets leren, beginnen we meestal bij het begin. Daarna werken we stap voor stap toe naar het eind: dat wat je moet weten of kunnen. Kun je het ook omdraaien? Het kan inspirerend én leerzaam zijn om te beginnen met het einddoel. 27 oZone, jij maakt het!

Pas op de plaats: maak eerst een structuur Je gaat aan de slag. Dat kan natuurlijk door alles meteen in oZone te zetten, maar vaak kom je er dan halverwege achter dat je vastloopt. Slimmer is dus om eerst na te denken over de structuur. Wat moeten de deelnemers weten na het volgen van jouw leerpad? Welke onderwerpen passen erin? Er zijn verschillende manier om dit voor jezelf overzichtelijk te maken. Maak bijvoorbeeld een mindmap, een overzicht van onderwerpen of een gedetailleerd uitgedacht blokkenschema. Is je overzicht klaar? Kijk dan eerst wat er al in de bibliotheek staat. Deze onderwerpen hoef je niet zelf te ontwikkelen. En wat er nog ontbreekt? Dat ga je ontwikkelen. Wil je stap voor stap begeleiding, volg dan de leermodule ‘Van leerpad naar onderwerp’. De voordelen van een module kopiëren Je kunt een oZone-module eenvoudig kopiëren en aanpassen. Dit heeft verschillende voordelen:  Je kunt de module zo minder algemeen maken en heel makkelijk nog beter aan laten sluiten op jullie praktijk. Zo maak je snel een onderwerp dat beter op maat is voor je eigen bedrijf.  Je hebt al een goede basis staan als je gaat ontwikkelen.  Je bespaart jezelf veel denkwerk en tijd. Let op: Maak je een module voor jouw bedrijf op maat, dan onderhoudt oZone die module niet meer. Verandert er iets in wet- en regelgeving of frissen we het algemene onderwerp op? Dan komt dat niet automatisch in jouw aangepaste module terecht. Je moet dus zelf in de gaten houden of het onderwerp actueel blijft. Maak de koppeling met de praktijk Uiteindelijk wil je dat er ook iets gebeurt op de werkvloer, met al die mooie onderwerpen die jij in oZone hebt gebouwd. Wil je theorie laten oefenen op de werkvloer? Ook dat kan met jouw onderwerpen in oZone. Tip: Wil je zaken toevoegen die specifiek voor jouw bedrijf zijn én profiteren van het onderhoud van oZone van de algemene modules? Kopieer het algemene onderwerp dan niet, maar maak een aanvullend onderwerp. Zet dit aanvullende onderwerp in een leerpad achter het algemene onderwerp. Log in, scan de QR-code en volg de leermodule ‘Van leerpad naar onderwerp’. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden 28 oZone, jij maakt het!

‘Gelukkig is er nog nooit een ongeluk gebeurd,’ vertelt Gert Hendriks, ‘maar áls je vinger tussen deze enorm krachtige magneten komt, is hij zo plat als een dubbeltje!’ VDL ETG in Almelo maakt complexe hightechproducten voor bijvoorbeeld de chipmachines van ASML. Daarbij worden zeer krachtige magneten gebruikt. ‘Nieuwe medewerkers wil je die kracht ook laten ervaren. Daarom hebben we een praktijkoefening toegevoegd aan de leermodule daarover.’ Oefenen onder uv-lamp In VDL ETG’s uitgebreide onboardingprogramma in oZone zijn alle basistrainingen opgenomen over veiligheid, kwaliteit, productkennis en hoe om te gaan met data, vertelt Gert. Bij sommige is bewust een praktijkonderdeel toegevoegd. ‘We werken hier bijvoorbeeld heel veel in cleanrooms. Daar moet het heel erg schoon zijn. Tijdens een praktijkonderdeel met een uv-lamp zie je met eigen ogen, ervaar je zélf, hoe snel iets vies is. Dat zorgt voor bewustzijn.’ Bouwen met lego Ervaren, bewustworden, beheersen in de praktijk. Dat zijn de belangrijkste redenen om modules te combineren met praktijkopdrachten. Bijvoorbeeld bij een training over Quick Reference Cards (QRC’s). Aan de hand van zo’n card zet je iets gestandaardiseerd stapsgewijs in elkaar. Gert: ‘Om de waarde van deze cards te benadrukken, geven we nieuwe medewerkers eerst een pakketje lego en een foto van het product: “Zet het maar in elkaar!” Daarna zetten ze hetzelfde in elkaar aan de hand van een QRC. Zo ervaar je direct wat QRC’s doen voor de kwaliteit van het product.’ Extra tegel Hoe werkt oZone bij de koppeling van praktijk aan theorie? ‘Heel goed. Je koppelt praktijkopdrachten heel simpel aan theorie door een extra tegel aan te maken. Heeft iemand het praktijkonderdeel afgerond, dan teken je het als praktijkopleider of opleidingscoördinator af. Zo houd je binnen oZone goed overzicht over wie wat gedaan heeft.’ Heeft Gert een tip voor bedrijven die zelf overwegen oZone in te zetten? ‘Bij ons heeft een onderwijskundige de regie. Die kijkt samen met inhoudsdeskundigen: wat zijn de leerdoelen, wat kan in het theoriegedeelte, waar is praktijk nodig, welk materiaal is er al? Zo zet je in één keer iets goed neer!’ Het oZone-verhaal van … Gert Hendriks, opleidingscoördinator bij VDL ETG ‘Koppel je theorie aan de praktijk’ Hoe werk je superschoon in een cleanroom? Hoe werk je veilig met ultrasterke magneten? VDL Enabling Technologies Group (ETG) in Almelo combineert modules in oZone met praktijkopdrachten. Opleidingscoördinator Gert Hendriks: ‘Zo ervaar je zélf wat zo’n magneet doet!’ 29 oZone, jij maakt het!

Gebruik handige formats Heb je een steuntje in de rug nodig? Een aantal onderwerpen hebben we gemaakt als format. De formats zijn een soort invuloefening. Deze zijn perfect aan te passen aan jouw bedrijfssituatie. Zo heb je in een mum van tijd een eigen leermodule, bijvoorbeeld ‘Wat te doen bij een ontruiming, brand of ongeval’. Bekijk de formats door te filteren in de bibliotheek op de categorie ‘formats’. Een PowerPoint is nog geen e-learning Bekijk het bestaande trainingsmateriaal kritisch voor je het in oZone zet. Een PowerPoint is nog geen e-learning. Vraag jezelf af:  Welke informatie is belangrijk?  Welke extra informatie die niet in de PowerPoint staat, geef je wel in je training?  Wat kun je beter weglaten omdat het bijna niet voorkomt, of in de praktijk wel duidelijk wordt? Houd de leerdoelen van jouw onderwerp altijd in je achterhoofd om een goede leermodule te kunnen schrijven. Tip: Als je oZone gebruikt voor je introductie of onboarding, denk dan ook eens aan preboarding of het gebruik van oZone tijdens je selectieproces. Verstrek informatie, toets verwachte kennis of geef een casus die kandidaten kunnen aanpakken. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden 30 oZone, jij maakt het!

Meer weten over de workshops ‘oZone voor auteurs’, ‘oZone in 8 stappen’ of ons andere oZone- aanbod? Log in en scan de QR-code. Log in, scan de QR-code en ga naar de leermodule ‘Didactiek in oZone’. We doen het samen Het werken met oZone hoef je niet alleen te doen. Zoek je het graag zelf uit, maar wil je wat achtergrondinformatie?  Volg dan het oZone-leerpad ‘oZone: implementatie in jouw bedrijf ’. Hierin krijg je stap voor stap uitleg over hoe je oZone inzet, welke stappen je hiervoor moet zetten, hoe je een leermodule ontwikkelt, welke didactische keuzes je maakt, en nog veel meer. Vind je het fijn om even te sparren met jouw oZone- adviseur of wil je weten hoe andere bedrijven het doen?  Volg de workshop ‘oZone voor auteurs’. Je leert dan in 1,5 uur hoe je een leermodule maakt in oZone.  Of volg het uitgebreidere programma ‘oZone in 8 stappen’. We nemen je mee in de wereld van oZone. Na 8 x 1,5 uur en een beetje huiswerk ben jij helemaal klaar om een pilot te starten met een zelf ontwikkelde leermodule en passende leerpaden in jouw bedrijf. Tip: Voeg een opdracht toe en koppel een praktijkbegeleider aan jouw onderwerp. Als de deelnemer klaar is om de theorie in de praktijk te laten zien of te oefenen, dan krijgt de praktijkbegeleider een seintje. Ging de praktijk goed? De praktijkbegeleider zet het onderwerp op groen in oZone en zowel de deelnemer, teamleider als opleidingscoördinator kunnen zien dat ook de praktijk in orde is. 31 oZone, jij maakt het!

Het oZone-verhaal van … Rutger Boudewijn, Head of Training Region Western Europe van Enercon Training Center ‘Training gevolgd in je vrije tijd? Dan krijg je compensatietijd’ Windturbinefabrikant Enercon schakelde in coronatijd in korte tijd succesvol over van live trainingen naar leermodules in oZone. Hoe kregen zij hun monteurs mee? De gouden tip van Rutger Boudewijn, Head of Training Region Western Europe van Enercon Training Center: ‘Compenseer leertijd met vrije tijd.’ Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden 32 oZone, jij maakt het!

Wereldwijd heeft de Duitse fabrikant van windturbines Enercon zo’n 23.000 mensen in dienst. Werken aan windturbines is specialistisch en relatief nieuw, waardoor Enercon personeel grotendeels zelf opleidt in hun trainingscentrum in Emmeloord, vertelt Rutger Boudewijn. ‘Voor de coronacrisis volgden 1.600 tot 2.000 medewerkers per jaar daar een training. In maart 2020 viel dit compleet stil. Ons bestaande plan om leermodules te ontwikkelen kwam daardoor in een grote stroomversnelling.’ Verplichte jaarlijkse refresh In rap tempo werden in oZone twee leerpaden van achttien modules ontwikkeld: ‘Annual Mechanics’ voor alle mechanische monteurs en ‘Annual Electrics’ voor alle elektrische monteurs. Rutger: ‘Onze techniek is zo specifiek, dat wij geen algemene technische trainingen kunnen inzetten. Onze monteurs krijgen in deze leerpaden verplicht jaarlijks een refresh plus een update van de laatste ontwikkelingen. Ook andere verplichte trainingen zoals ‘Health & Safety’ hebben we ondergebracht in oZone.’ Criticaster wordt ambassadeur Hoe motiveerde Enercon medewerkers voor deze grote omschakeling? ‘Eerst hebben we draagvlak gecreëerd met een pilot. Daarin zat bewust een mix van mensen: niet alleen de enthousiastelingen met een positieve invloed op teams, maar juist ook de kritische medewerkers. Na de pilot hebben we iedereen nagebeld: wat is goed en wat kunnen we beter doen? Dat werkte heel goed. Juist je grootste criticasters kunnen je grootste ambassadeurs worden. Die gaan het voor je dragen en dan rolt het makkelijk de organisatie in.’ 7 uur compensatietijd bijschrijven Een andere belangrijke succesfactor: Enercon compenseert tijd als je trainingen in je vrije tijd volgt. Rutger: ‘Stel, je wordt op zaterdagmorgen om 6 uur wakker, dan kun je een stukje training gaan volgen. Je krijgt daarvoor compensatie-uren. Rond je een leerpad van 7 uur af in je eigen tijd, dan mag je 7 uur verlof bijschrijven. Zo stimuleren we mensen om te leren.’ Nooit meer ‘wachten’ in je bus Leren waar en wanneer je maar wilt. De meeste monteurs zien inmiddels de grote voordelen. ‘Als onderhoudsmonteur mag je een windturbine bijvoorbeeld niet betreden als het te hard waait. Dan zit je zo twee uur te wachten in je bus. Benut die wachttijd voor trainingen, stimuleren wij. Of kijk in de oZone-bibliotheek: wat spreekt je nog meer aan? Ontwikkel jezelf tijdens het wachten!’ Tip: In oZone kun je meer dan alleen kennis zetten door leermodules te maken. Je kunt ook opleidingsactiviteiten buiten oZone registreren, zodat je weet wie wanneer wat heeft behaald, inclusief instellingen voor geldigheid en herinneringen. Denk aan BHV, een heftruckcursus, een audit, klassikale training, praktijkinstructie, enzovoort. Zo kun je als teamleider een goed beeld krijgen van de inzetbaarheid via de rapportages in oZone van één of meerdere medewerkers in bijvoorbeeld een functie, team of type werk. Dat scheelt je weer een Excel bijhouden! 33 oZone, jij maakt het!

Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden 34 oZone, jij maakt het!

Terugkijken Je bent nu lekker aan de slag, maar kijk ook nog eens terug. Er zijn veel vragen die jij jezelf kunt stellen om ervoor te zorgen dat je vooruit blijft gaan, en op de goede weg blijft of daarnaar teruggaat. Vraag jezelf bijvoorbeeld:  Wat wilde je in het begin bereiken?  En ga je daar ook naartoe, of ben je een andere koers aan het varen?  Wat heb je tot nu toe geleerd over oZone en jouw organisatie?  Welke dingen moeten anders als je oZone naar andere afdelingen gaat uitrollen?  Wat moet zeker zo blijven?  Heeft het onderwerp dat je gemaakt hebt impact?  Hoe wordt oZone eigenlijk gebruikt?  Heeft iedereen het onderwerp gemaakt of valt het tegen hoeveel deelnemers uiteindelijk in oZone werken? Tip: Gebruik activerende werkvormen. Je leert meer als je met informatie actief aan de slag gaat. Gebruik dus niet alleen teksten en afbeeldingen, maar bijvoorbeeld ook meerkeuze-, volgorde- of infospotvragen. Tip: Stem af met betrokkenen waarom je oZone wilt inzetten en communiceer dit doel duidelijk! Bijvoorbeeld: kennismaken met online leren, kennis vergaren en met z’n allen verbeteren, een probleem oplossen, voldoen aan klanteisen, enzovoort. 35 oZone, jij maakt het!

4 Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden, maak mijn eigen onderwerpen en leerpaden én deel mijn onderwerpen met een bedrijfsgroep en/of de oZone-bibliotheek Uniek aan oZone is dat je makkelijk onderwerpen kunt delen. Onderwerpen die jij maakt zijn in eerste instantie alleen voor jouw bedrijfsomgeving. Maar hoe mooi is het als anderen ook iets hebben aan jouw onderwerpen én jij je voordeel kunt doen met onderwerpen die anderen hebben gemaakt? Je kunt jouw onderwerpen op twee verschillende manieren delen: 1. In een bedrijfsgroep. Je kunt dan onderwerpen delen met bedrijven die jij zelf hebt uitgekozen, en met wederzijdse toestemming. 2. In de algemene oZone-bibliotheek. Je deelt jouw onderwerpen met iedereen die toegang heeft tot oZone. Het oZone-verhaal van … HR-manager Anouk Arends van Priema BV ‘Delen van modules binnen je bedrijfsgroep is heel prettig’ Raamlijsten voor de auto-industrie. Het is een van de vele ‘zichtproducten’ die metaalbewerkersbedrijf Priema BV maakt. In oZone delen ze modules binnen hun bedrijfsgroep. HR-manager Anouk Arends: ‘Zo hoef je iets maar één keer te ontwikkelen en bied je gestructureerd dezelfde kennis aan.’ Priema BV heeft twee vestigingen: één in Hardenberg en één in Hoevelaken. ‘Tot voor kort werkten we op elke vestiging met aparte competentiematrixen in Excel,’ vertelt HR-manager Anouk Arends. ‘Ook hadden we geen uitgeschreven werkinstructies. Alle informatie die je nodig had om machines te bedienen, kreeg je op de werkvloer te horen. We toetsten gewoon aan de machine of iemand iets kon.’ Toen Anouk kennismaakte met oZone zag ze onmiddellijk de meerwaarde voor Priema BV. ‘oZone is makkelijk in gebruik, er staan heel veel techniek-gerelateerde onderwerpen in én je kunt modules delen binnen je bedrijf.’ Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden, maak mijn eigen onderwerpen en leerpaden én deel mijn onderwerpen met een bedrijfsgroep en/of de oZone-bibliotheek 36 oZone, jij maakt het!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTkxNTk=