oZone-gids uitgave 2025

oZone-gids Jij maakt het met oZone! Uitgave 2025

Kom je er niet uit of kun je wat advies gebruiken? Voor vragen en snelle hulp hebben we de oZone-helpdesk. support@ozone.nl 088 605 0955 * * We zijn te bereiken op werkdagen tussen 9 en 17 uur. Volg ons ook op LinkedIn en blijf op de hoogte van het laatste nieuws. Liever contact met één van de oZone-adviseurs? Dat kan ook. Scan de QR-code, log in en vind een adviseur in jouw regio! oZone-hulplijnen en social media Werkwijze QR-codes Wil je gebruik maken van onze QR-codes die overal staan afgebeeld? Log dan eerst in op het oZone-platform new.ozone.nl. Daarna kun je de QR-codes scannen. 2 oZone, jij maakt het!

Inhoudsopgave Jij maakt het met oZone! Ga actief aan de slag met oZone, hét platform voor kennisdelen en leren in de techniek, pagina 5. Welke oZone-gebruiker ben jij? Test jezelf, pagina 6. Ik gebruik alleen de oZone-bibliotheek, pagina 9. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden, pagina 16. Voorwoord Test 1 2 Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden, maak mijn eigen onderwerpen en leerpaden én deel mijn onderwerpen met een bedrijfsgroep en/of de oZone-bibliotheek, pagina 36. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden, pagina 24. 4 3 3 oZone, jij maakt het!

Voorwoord A+O Metalektro 2025 Interviews: Buro Vonkstof Ontwerp: Frappant Colofon 4 oZone, jij maakt het!

Wil jij talent in jouw organisatie ontwikkelen? Kennis vastleggen? Bijdragen aan de groei en toekomst van je medewerkers én van je organisatie? Ga actief aan de slag met oZone, de toegankelijke en flexibele leeromgeving voor en door technische bedrijven. * Deze gids staat boordevol informatie en tips om oZone optimaal in te zetten. Hoe geef je jouw medewerkers toegang? Hoe koppel je ze aan een leerpad? En hoe verbind je theorie in oZone handig aan de werkpraktijk? Of je oZone al kent of er voor het eerst mee werkt: je vindt alle antwoorden in deze handige gids. Overzichtelijk en direct toepasbaar. Test jezelf: wat past bij jou? Ieder bedrijf is anders. Daarom starten we deze gids met een korte test: hoe wil jij oZone gebruiken in jouw bedrijf? Gebruik je alleen kant-en-klare e-learning uit de bibliotheek? Of maak je eigen content? Pas je leerpaden uit de bibliotheek flexibel aan jouw bedrijf aan? Of stel je zelf leerpaden samen? Kijk wat bij je past en hoe je jouw wensen realiseert. In deze gids begeleiden we je stap voor stap. Gouden tips van collega-bedrijven Wist je dat heel veel collega-bedrijven oZone al succesvol inzetten? Ze werken nieuwe medewerkers efficiënt in met oZone. Ze stellen complete leerpaden samen voor verschillende functies. Of ze leggen kostbare kennis van die ene expert-collega vast. In deze gids lees je inspirerende verhalen en gouden tips van collega’s die hun organisatie toekomstbestendig maken met oZone. Om jou op ideeën te brengen! Heldere ondersteuning Ga je aan de slag met oZone? Daar ondersteunen we je graag bij. In deze gids lees je hoe wij je verder kunnen helpen om oZone succesvol in te voeren in jouw bedrijf. De gids zet alle mogelijkheden op een rij. Jij maakt het met oZone! * Voor veel technische bedrijven, opleiders en (sociaal) maatschappelijke instellingen is oZone kosteloos. Neem contact op met je oZone-adviseur en check of dit ook voor jou geldt. Voorwoord: welkom in de oZone-gids Jij maakt het met oZone! 5 oZone, jij maakt het!

Welke oZone-gebruiker ben jij? Test jezelf! Wat spreekt jou het meeste aan in oZone? De bibliotheek De kant-en-klare leerpaden Zelf modules ontwikkelen Eigen modules delen (bijvoorbeeld met andere locaties, klanten of onderwijs) Met wie start jij jouw oZone-avontuur? Ik doe het in mijn eentje Ik trek de kar en haak een teamleider aan Ik ga met een projectgroep aan de slag Ik werk samen met collega’s van andere vestigingen Hoe ‘groots en meeslepend’ wil jij met oZone beginnen? ‘Laten we het eerst maar eens aanbieden zoals het is’ ‘We beginnen gericht en helpen onze medewerkers om hun weg te vinden’ ‘We ontwikkelen zelf een eigen introductieprogramma voor nieuwe medewerkers’ ‘We maken eerst één module en delen die met de rest van onze vestigingen’ Hoeveel tijd kun je aan oZone besteden? ‘Ik heb wat opstarttijd, maar daarna wil ik er zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn’ ‘Ik heb elke twee weken tijd om er kort mee bezig te zijn’ ‘Mijn projectteam en ik hebben een aantal uur per week voor oZone’ ‘Ik heb voldoende tijd. Ook om ervoor te zorgen dat we met alle locaties op één lijn zitten’ Hoe ziet het oZone-avontuur van jouw medewerkers eruit? Ze kunnen struinen door de bibliotheek en zelf modules kiezen en volgen Ze volgen klaargezette oZone-leerpaden, zodat er een duidelijke route is Ze herkennen hun bedrijfsspecifieke modules die perfect aansluiten op wat er nodig is Ze leren op iedere locatie hetzelfde Wat is jouw ultieme oZone-droom? Dat medewerkers de bibliotheek gebruiken om zelf te gaan leren Dat we gerichte leertrajecten aanbieden aan al onze medewerkers Dat we merken dat er minder fouten gemaakt worden, omdat we oZone gebruiken Dat we oZone inzetten op al onze locaties Welke oZone-gebruiker ben jij? Test jezelf! 6 oZone, jij maakt het!

Heb jij het meeste blauw? Dan ben jij de oZone-bibliotheek-gebruiker. In de oZone-bibliotheek vind je een groot aantal modules. Daar kun je medewerkers onbeperkt in laten rondneuzen. Dit is een heel laagdrempelige manier om te beginnen met oZone. De informatie achter de blauwe tab helpt je daarbij. Het meeste paars? Dan ben je duidelijk de oZone-bibliotheek-met-leerpaden- gebruiker. De deelnemer hoeft niet zelf in de bibliotheek te zoeken, maar krijgt relevante onderwerpen zo voorgeschoteld. Dat maakt het makkelijker om oZone echt te gaan gebruiken. Tips om dat goed aan te pakken, krijg je achter de paarse tab. Een voorkeur voor rood? Jij bent de oZone-gebruiker-die-zelf-modules-ontwikkelt. Bijvoorbeeld omdat je informatie wilt overdragen die specifiek is voor je bedrijf. Of omdat je kennis van medewerkers wilt vastleggen. En dat doe je in oZone. Adviezen daarvoor vind je achter de rode tab. Vooral oranje? Dat maakt je een echte oZone-gebruiker-die-modules-deelt. Omdat de inhoud van jouw modules interessant is voor een grotere groep deelnemers dan alleen die van je eigen bedrijf. Hoe mooi is het als anderen ook iets hebben aan jouw onderwerpen? Achter de oranje tab lees je waar je op kunt letten en hoe je dat aanpakt. 7 oZone, jij maakt het!

Ik gebruik alleen de oZone-bibliotheek HR- en financemanager Anne-Marie Duys van AIM ‘In de bibliotheek staan veel nuttige modules’ Bloedverwarmers, allergiescanners, hoofdgedragen microscopen. Bij AIM in Brunssum maken ze geavanceerde apparaten voor de biotechnologische en medische sector. Veilig en netjes werken is een voorwaarde. HR- en financemanager AnneMarie Duys: ‘In de oZone-bibliotheek staan daarover veel nuttige modules.’ ‘Wist je dat bloed vóór een operatie vanuit de koeling eerst verwarmd wordt?’ Bloedverwarmers zijn een van de vele medische apparaten die AIM maakt, legt HR- en financemanager Anne-Marie Duys uit: ‘Start-ups kloppen bij ons aan met innovatieve prototypes: kan het anders, met andere materialen of onderdelen? Onze engineers denken mee en werken details uit. Vervolgens koopt logistiek onderdelen en materialen in en assembleert productie het apparaat. Van begin tot einde, allemaal handmatig.’ Precisiewerk Hoog specialistisch precisiewerk, aldus Anne-Marie: ‘Werk dat vraagt om zorgvuldig opgeleide mensen. Want voor apparaten in de medische sector gelden strikte regels en voorwaarden.’ Medewerkers krijgen dan ook specifieke interne opleidingen over de assemblage, testen en verpakken van de ingewikkelde apparaten. Voor de algemenere thema’s zet Anne-Marie sinds 2023 oZone in. ‘Denk aan clean en veilig werken, daarover staan voor ons in de oZone-bibliotheek nuttige kant-en-klare modules.’ Het oZone-verhaal van … 8 oZone, jij maakt het!

1 Ik gebruik alleen de oZone-bibliotheek In de oZone-bibliotheek vind je een groot aantal modules: up-to-date onderwerpen die praktisch en visueel worden uitgelegd. In de bibliotheek kun je medewerkers onbeperkt laten rondkijken en ze zelf onderwerpen laten volgen die ze interessant vinden. Dit is een heel laagdrempelige manier om te beginnen met oZone. De afzenders en eigenaren van de inhoud van de modules in de bibliotheek zijn bedrijven en scholen. oZone maakt mogelijk dat je deze kennis in je eigen bedrijf kan gebruiken. Scan de QR-code, log in en ga naar de oZone-bibliotheek. Orde en netheid AIM klaart de complexe klussen met zo’n dertig medewerkers in de productie en vijfentwintig in verkoop, engineering, Quality Assurance, ICT en logistiek. Anne-Marie stelde in oZone leerpaden samen voor de verschillende functies. ‘Voor de productie heb ik eerst met onze operations manager gekeken: wat is nuttig? Veilig en netjes werken op de werkvloer bijvoorbeeld.’ Dus selecteerde ze modules over omgaan met gevaarlijke stoffen en veilig tillen. En over de 5S-methode (Scheiden, Sorteren, Schoonmaken, Standaardiseren en Standhouden). Ook voor collega’s op kantoor waren modules over 5S verplicht. ‘Zo zorgen we dat iedereen zich bewust is van het belang van netjes werken. Het creëert orde en overzicht op de werkvloer.’ Gezond beeldschermwerken Anne-Marie bekijkt elke bibliotheekmodule eerst zelf. ‘Ik wil zien of het onderwerp goed van toepassing is.’ Voor het kantoorpersoneel selecteerde Anne-Marie bijvoorbeeld modules over gezond beeldschermwerken. ‘Het is goed om mensen alert te maken op hun houding en de risico’s van te lang zitten.’ Zelf past ze nog dagelijks de tip uit de module Slim en efficiënt werken toe: ‘Zet je e-mail uit! Als je geen envelopje beneden in je scherm ziet, word je veel minder afgeleid.’ Getriggerd Wat haar opvalt: de modules in de oZone-bibliotheek zijn heel laagdrempelig. ‘Met filmpjes, vragen, korte tekstjes en toetsen blijft iedereen geboeid’, ziet Anne-Marie. Ze vindt het mooi dat mensen daardoor nu ook zélf oZone proactief inzetten bij leervragen. ‘Bijvoorbeeld als ze moeite hebben met een programma als Excel. Ze zoeken een bijpassend onderwerp in oZone en volgen dat.’ Juist dat is de kracht van de bibliotheek: ‘Wij leggen het lijntje, motiveren mensen om zelf aan de slag te gaan met leren. En nu blijkt: ze worden inderdaad getriggerd!’ 9 oZone, jij maakt het!

Hoe start ik? Vraag jezelf af op welke manier deelnemers in oZone mogen werken. Om oZone succesvol in je organisatie te introduceren, is het belangrijk hier vooraf keuzes in te maken. Zo creëer je duidelijkheid en draagvlak bij iedereen binnen de organisatie. 2 Vertel de deelnemers iets over het wat, waarom, voor wie en hoe van oZone. Wij helpen je met inspiratie in onze Promo-Zone. Hier vind je bijvoorbeeld presentaties die je zelf op maat kunt maken, tekstjes voor social media en het laatste nieuws over oZone. 3 Scan de QR-code, log in en ga naar Promo-Zone. Bedenk voor wie je oZone wilt inzetten. Zijn het bijvoorbeeld medewerkers van kantoor of productie? Zijn het zij-instromers of studenten? Hoeveel ervaring hebben ze op leergebied? Zijn ze bekend met online leren? En hoe vakbekwaam zijn ze? Advies: start met één kleine (doel)groep en bied modules aan die bij deze groep passen. 1 Starten met oZone? Denk dan eerst even na over de volgende punten: Ik gebruik alleen de oZone-bibliotheek 10 oZone, jij maakt het!

Het oZone-verhaal van … oZone-adviseur Wesley van der Voort ‘Zes praktische zaken die je beter vooraf aanpakt’ oZone is een professioneel en intuïtief opgezet platform. ‘Bedrijven gaan vaak meteen enthousiast aan de slag’, ziet oZone-adviseur Wesley van der Voort. Toch is het goed om over een aantal praktische zaken van tevoren na te denken. Wesley zet er zes op een rij. 1. Bedenk: wat wil je bedrijf bereiken met oZone? Wesley: ‘Jouw bedrijf wil doelen bereiken, bijvoorbeeld een hogere productiviteit, kwaliteit of veiligheid. Bedenk vooraf: waarom willen we oZone inzetten? Hoe kan leren en ontwikkelen in oZone bijdragen aan onze bedrijfsdoelstellingen? Wanneer zijn we tevreden? En wie is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het leren: teamleiders of medewerkers zelf? Bij het beantwoorden van dit soort vragen betrek je bij voorkeur mensen uit verschillende lagen, zoals HR, MT, teamleiders, OR en kritische stemmen.’ 2. Ken jouw doelgroep (en haak ze aan) ‘Je kunt oZone inzetten voor allerlei afdelingen en mensen in je organisatie. Vraag je vooraf altijd af: hoe digitaal vaardig en gemotiveerd is een doelgroep? Zijn er mensen dyslectisch of analfabeet? Bedenk hoe je collega’s kunt motiveren en begeleiden. Zet bijvoorbeeld de eerste stap samen, door gezamenlijk in te loggen. Zo weten collega’s ook aan wie ze hulp kunnen vragen als iets niet lukt.’ 3. Faciliteer leren in oZone ‘Bepaal van tevoren hoe je het leren in oZone wilt faciliteren. Mogen medewerkers de trainingen bijvoorbeeld volgen op hun werk, en zo ja, wanneer? Als ze in hun vrije tijd leren, mogen ze dan tijdschrijven? Nodig je medewerkers die geen zakelijk e-mailadres hebben uit op hun privé-mail? Ook belangrijk: hebben alle medewerkers toegang tot een laptop of tablet? Of richt je ergens een plek in met computers?’ 4. Test oZone uit met een kleine groep ‘Doe een pilot met een kleine groep. Betrek liefst ook mensen uit de OR of PVT, voor extra draagvlak. Bedenk wat je wilt testen en welke vragen je hebt. Lukt inloggen? Zijn modules te lang, te kort, te moeilijk of te makkelijk? Verbeter zaken naar aanleiding van de ervaringen. Zo creëer je ambassadeurs en verloopt de uitrol van oZone in het hele bedrijf soepeler!’ 5. Communiceer helder ‘Wat ga je over oZone communiceren en hoe? Gebruik verschillende kanalen en betrek je ambassadeurs. Vertel niet alleen over oZone als middel, benadruk het doel: waarom is leren via oZone belangrijk voor de medewerker, het team en de organisatie? Wees ook glashelder over alle praktische voorwaarden en regels. Hoe zit het met tijdschrijven? Wanneer mag je trainingen doen tijdens werktijd? Tip: in onze PromoZone vind je handig kant-en-klaar materiaal.’ 6. Volg zelf een gratis oZone-training! ‘Ben jij na een demonstratie enthousiast over oZone? Volg vooral kosteloos een training, zodat je oZone optimaal kunt inzetten in jouw organisatie!’ 11 oZone, jij maakt het!

En verder ... Leermodule: Wegwijs in oZone Hoe zorg je dat je deelnemers snel aan de slag kunnen met de bibliotheek? Natuurlijk is het platform zelf al heel intuïtief. Veel dingen wijzen zich daardoor vanzelf. En voor de rest of als er toch vragen zijn? Dan is er de module ‘Wegwijs in oZone’. Deze module neemt je in een kwartiertje mee in alle ins & outs van oZone. Goed om aan je deelnemers als tip mee te geven! De module in het kort:  Hoe doorloop je een module?  Hoe vind je interessante modules in de bibliotheek?  Hoe bekijk je jouw voortgang?  Hoe stel je je account slim in? Scan de QR-code, log in en volg de leermodule ‘Wegwijs in oZone’. Ik gebruik alleen de oZone-bibliotheek 12 oZone, jij maakt het!

Leermodule: Beheerders/- opleidingscoördinatoren In oZone is de rol van beheerders/opleidingscoördinatoren een belangrijke. In die rol ben jij degene die deelnemers toevoegt, teams inricht en bepaalt wie welke voortgang kan inzien. Hoe dat werkt, wijst zich voor een heel groot deel vanzelf. Maar om snel en efficiënt aan de slag te gaan, adviseren we om de leermodule ‘Beheerders/opleidingscoördinatoren’ te bekijken. De module in het kort:  Hoe voeg je deelnemers toe?  Hoe richt je teams in?  Hoe bepaal je wie welke voortgang kan inzien? Scan de QR-code, log in en volg de leermodule ‘Beheerders/opleidingscoördinatoren’. Tip: Prikkel het (online) leervermogen. Maak leren (weer) leuk en begin gewoon door alle medewerkers toegang te geven tot oZone en daarmee tot de oZone-bibliotheek met meer dan 500 onderwerpen. Je kunt altijd nog overwegen om bepaalde onderwerpen aan te bieden via een leerpad aan bepaalde medewerkers, of zelf content gaan toevoegen. 13 oZone, jij maakt het!

De voor- en nadelen van alleen de bibliotheek gebruiken Als je alleen gebruikmaakt van de functionaliteiten van de oZone-bibliotheek heeft dat voor- en nadelen. Scan de QR-code, log in en bekijk ‘Hoe maak je een leerpad?’ Ik gebruik alleen de oZone-bibliotheek Voordelen:  Alleen werken met de bibliotheek kun je makkelijk inrichten. Hierdoor is het laagdrempelig om te starten voor je bedrijf.  Deelnemers kunnen snel aan de slag.  De volle bibliotheek motiveert deelnemers om ook onderwerpen te volgen die niet per se voor hen bedoeld zijn, maar misschien wel hun interesse hebben. Nadelen:  Deelnemers kunnen gedemotiveerd raken, doordat ze door de bomen het bos niet meer zien in de bibliotheek.  Je hebt veel intrinsieke motivatie van de deelnemers nodig om te blijven leren, want ze moeten zelf op zoek naar relevante onderwerpen in de groeiende bibliotheek. Tip: Probeer eens een leerpad aan te maken! 14 oZone, jij maakt het!

Promoot oZone in jouw bedrijf Ga je met oZone aan de slag? Laat dit dan weten aan je collega’s. De PromoZone-pagina helpt je daarbij. Op deze pagina vind je: • een kant-en-klare PowerPoint over oZone • voorbeeldmails om naar collega’s te sturen • posters die je zelf kunt aanpassen en downloaden Scan de QR-code en kies het promotiemateriaal dat je nodig hebt. Scan de QR-code of ga naar www.ozone.nl oZone is een online kennis- en deelplatform waar je leert, onderzoekt, creëert, ervaart en ontdekt. Gemaakt voor bedrijven en door bedrijven: voor (aankomende) vakmensen en door vakmensen. Een overzichtelijke en veilige leeromgeving waar je leert voor nu, maar zeker ook voor morgen. Met oZone ben je toekomstproof! Jij maakt het! Vergroot je vakmanschap met oZone! Ga ook snel aan de slag! Scan de QR-code of ga naar www.ozone.nl oZone is een online kennis- en deelplatform waar je leert, onderzoekt, creëert, ervaart en ontdekt. Gemaakt voor bedrijven en door bedrijven: voor (aankomende) vakmensen en door vakmensen. Een overzichtelijke en veilige leeromgeving waar je leert voor nu, maar zeker ook voor morgen. Met oZone ben je toekomstproof! Jij maakt het! Vergroot je vakmanschap met oZone! Ga ook snel aan de slag! 15 oZone, jij maakt het!

2 Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden Je wilt leerpaden gebruiken. Leerpaden geven de deelnemer een richting en houvast in de bibliotheek. Welke leerpaden zijn geschikt voor jouw organisatie? Je vindt in oZone algemene leerpaden, zoals ‘Onboarding’ of ‘Veiligheid’, en specifieke leerpaden voor functies, zoals ‘Lassen’ of ‘Freezen’. En natuurlijk kun je ook je eigen leerpaden samenstellen. Het oZone-verhaal van … P&O-adviseur Barbara Scholte van Akerboom Yacht Equipment ‘Veel leerpaden zijn voor ons direct bruikbaar’ Van bespoke boardingladder tot cutting-edge zwemtrap. Eigenaren van superjachten willen een súperuitrusting. Akerboom Yacht Equipment in Leiden maakt het voor ze. Opleiden is daarbij een must. P&O-adviseur Barbara Scholte: ‘Leerpaden in oZone helpen daarbij.’ Elke miljardair wil een uniek jacht. ‘Akerboom Yacht Equipment maakt voor elk superjacht zeer specialistisch technisch maatwerk’, vertelt P&O-adviseur Barbara Scholte trots. De in 1860 opgerichte scheepswerf is uitgegroeid tot vaste leverancier en marktleider in de uitrusting van de wereldberoemde luxejachten van Feadship. ‘De ene miljardair wil een zwemtrap die als een lift in zee zakt. De ander wil duiken vanaf een sierlijk uitschuifbaar plateau.’ Met 110 mensen, waarvan zo’n 50 in de productie, maakt Akerboom het mogelijk. Veilig hijsen Hoe lever je de topkwaliteit die bezitters van superjachten verwachten? ‘Met súpergoed opgeleid personeel’, lacht Barbara. Daarbij zet zij gericht oZone in. Twee jaar geleden ging ze als “opperhoofd oZone” aan de slag met het thema veiligheid: ‘Welke trainingen in de oZone-bibliotheek zijn voor ons waardevol?’ Veel bleek direct bruikbaar, zag ze. ‘Dus selecteerde ik enthousiast samen met een collega leerpaden over veiligheid, bijvoorbeeld over veilig hijsen.’ ‘Succes ermee!?’ ‘Ons idee was: je krijgt een mail, logt in op je eigen oZone-account en … succes ermee!’ Helaas, de productiemedewerkers gingen niet spontaan aan de slag. Barbara’s analyse: ‘Hoe gebruiksvriendelijk oZone ook is, echte mákers zitten niet graag achter een schermpje. Nee, zelfs de jongeren niet, al zijn die gewend op YouTube filmpjes te zoeken als ze iets niet weten.’ Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden 16 oZone, jij maakt het!

Over een andere boeg Dus gooide Barbara het over een andere boeg en maakte een doortimmerd plan: hoe laten we onze collega’s stap-voor-stap leren via dit nieuwe platform? Eerst testte ze een leerpad uit met een gemixte pilotgroep: lukt inloggen, vind je makkelijk wat je zoekt, klopt het? Daarna werd oZone door de voormannen in kleine stapjes geïntroduceerd. Niet vrijblijvend Ook gebruikt ze oZone-toolboxen nu één keer in de maand voor een live groepstraining. ‘Ik projecteer de toolbox, bijvoorbeeld die over gesloten ruimtes, op een groot scherm. Echt een leuke, interactieve manier om een thema aan te kaarten.’ Daarna stuurt ze de deelnemers een mail met link naar de bijpassende training. Vrijblijvend is die niet. ‘We plannen per tweetal een moment in onze trainingsruimte om de module te volgen. Daarbij ben ik beschikbaar voor vragen.’ Wedstrijdje De drempel op die manier verlagen werkt, ziet Barbara. ‘Medewerkers reageren nu positief. Sommigen maken er zelfs een wedstrijdje van: wie scoort een 10 op de toets? Ook collega’s die hier al 20 jaar rondlopen vinden de inhoud vaak interessant: goed om daar weer eens bij stil te staan, hoor ik dan.’ oZone is niet alleen laagdrempelig en gebruiksvriendelijk, het bespaart ons bedrijf ook tijd, ziet ze. Bij Akerboom leren altijd zes bbl-leerlingen het vak. ‘Op school leren ze vooral over pneumatiek, in oZone kunnen ze alvast het leerpad hydrauliek doen.’ Van Monaco tot Malediven Akerboom-monteurs máken niet alleen de trappen, platforms en bruggen, ze bouwen ze ook wereldwijd in en doen onderhoud. ‘Van Monaco tot de Malediven: onze monteurs servicen overal ter wereld.’ Dat is een ander voordeel van oZone. ‘Een monteur kan vanuit Amerika een training volgen, tussendoor, op zijn telefoon. Of vanaf een werf in Makkum, als hij zit te wachten.’ Een slimme tijdvulling, vindt Barbara. ‘In onze planning zitten nou eenmaal pieken en dalen. Voorheen stond de constructieafdeling dan vooral de werkvloer te vegen; nu leren ze iets. Dat is leuker én nuttiger voor ons bedrijf.’ Gouden tip Dat de modules kort zijn, vindt Barbara ook een groot voordeel. ‘Dat sluit goed aan. Ook de mensen die liefst geen toetsenbord aanraken, lukt het prima.’ Heeft zij nog een gouden tip voor andere bedrijven die leerpaden willen samenstellen uit de oZone-bibliotheek? Barbara: ‘De bieb is heel uitgebreid, dus wij tonen medewerkers alleen onze selectie, anders is het te overweldigend. oZone is geen feestje van P&O, dus maak een goed plan, samen met je leidinggevenden!’ 17 oZone, jij maakt het!

Hoe pak ik het aan? Website: oZone demo Benieuwd wat je allemaal met oZone kunt? Op ozone.nl/demo zie je in één overzicht wat het platform te bieden heeft. Je neemt een kijkje in oZone, ontdekt wat jij ermee kunt en ziet hoe andere bedrijven oZone inzetten. Een handige manier om oZone te verkennen of om aan collega’s te laten zien wat oZone is en hoe het werkt. Training: oZone in 4 stappen Ben je geïnspireerd geraakt om aan de slag te gaan met de algemene bibliotheek en met de oZone-leerpaden? Maar ben je nog op zoek naar handvatten, goede voorbeelden, praktische tips, ervaringen en anderen om mee te sparren? Of wil je misschien wel een stok achter de deur om je plan concreet uit te gaan werken voor jouw organisatie? Dan is deze trainingsreeks van 4 x 1,5 uur iets voor jou. Na afloop van deze training heb je een pilotplan gemaakt én het platform ingericht voor jouw organisatie. Proefdraaien: de pilot Je leerpaden staan klaar, je deelnemers staan klaar, maar wat nu? Ons advies: start met een pilot. Je houdt een soort mini-lancering in een beperkte groep. Van een pilot leer je wat de successen en struikelblokken zijn. Als je oZone later grootschalig gaat lanceren, heb je die struikelblokken alvast weggenomen. Een ander voordeel is dat je de praktische zaken al geregeld hebt. Want die zijn voor een pilot hetzelfde als voor een grootschalige lancering in het hele bedrijf. Benieuwd hoe je een eigen pilot opzet en uitvoert? Volg de leermodule ‘oZone-pilot’. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden Tip: Als niemand oZone kent, zal ook niemand het gebruiken. Zorg dus dat collega’s het goed leren kennen. Dit kan met behulp van PromoZone, maar er is meer. Deel bijvoorbeeld de oZoneonderwerpen die bij jullie werk passen met je collega’s, geef een korte presentatie, schrijf iets voor de nieuwsbrief of vraag een collega om eens gericht iets op te zoeken in oZone en daarna ervaringen te delen. Bekend maakt nieuwsgierig. 18 oZone, jij maakt het!

Communicatie is cruciaal Bij de lancering van oZone in jouw bedrijf is communicatie cruciaal. Bij alle bedrijven die oZone al eerder implementeerden komt dit telkens weer terug als geleerde les. Beantwoord in je communicatie in ieder geval de volgende gebruikersvragen: Zoek je tips voor communicatie over oZone? Log in, scan de OR-code en volg de module ‘oZone lanceren’. Of neem een kijkje in de Promo-Zone.  Wat is oZone?  Wat betekent het voor mij?  Wat heb ik eraan?  Moet ik iets doen?  Wat gebeurt er als ik het niet doe?  Waar kan ik mijn vragen stellen?  Hoe moet ik inloggen? 19 oZone, jij maakt het!

De rol van teamleiders Straks, als alles loopt, zijn je deelnemers aan het leren. Maar daar blijft het niet bij. Dat wat ze leren, wil je natuurlijk ook in de praktijk zien. Om van training naar toepassing te gaan, heb je vaak de hulp van je teamleiders nodig. Bijvoorbeeld omdat de groep te omvangrijk is om alles zelf te doen. Maar ook omdat je teamleiders belangrijk zijn voor het draagvlak in je organisatie. De functionaliteiten van oZone maken het jou én je teamleiders een stuk makkelijker. In oZone kun je namelijk teamleiders aanwijzen. Zij kunnen voortgang van hun team inzien, teamleden aansporen om de theorie in oZone te maken én de vertaalslag maken naar de praktijk. Zo maken jullie oZone samen. Scan de QR-code, log in en volg de leermodule ‘oZone pilot’. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden 20 oZone, jij maakt het!

Het oZone-verhaal van … oZone-adviseur Judica Wondergem ‘Dit zijn mijn zes tips voor teamleiders’ ‘De teamleider heeft een belangrijke rol om leren in oZone te stimuleren,’ vertelt oZone-adviseur Judica Wondergem. ‘De teamleider staat meestal veel dichter bij de medewerker dan bijvoorbeeld een opleidingscoördinator of HR-persoon.’ Judica heeft zes tips voor teamleiders. 1. Enthousiasmeer! ‘What’s in it for them? Laat je medewerkers duidelijk zien wat de meerwaarde is van oZone voor hun werk op de werkvloer. Niet: “Je móét deze training volgen van het management.” Wel: “Handig hè, iets opzoeken in het handboek kost tijd, nu kun je het in oZone razendsnel vinden.” Benadruk de winst voor de medewerker.’ 2. Stimuleer om zélf met oZone aan de slag te gaan ‘Stel, Henk krijgt drie keer per week de vraag: wat moet ik doen bij melding X? Stimuleer hem dan om een onderwerp in oZone te maken, bijvoorbeeld een video met uitleg. Zo hoeft Henk voortaan alleen te verwijzen. Spaart hem tijd.’ 3. Verlaag (digitale) drempels ‘Merk je als teamleider dat iemand niet aan de slag gaat met een afgesproken leermodule? Verlaag de drempel door iemand aan de hand mee te nemen: “Laten we samen kijken, we gaan even zitten.” Onderzoek ook: wat zit er achter de weerstand? Is iemand bang dat het niet lukt? Je kunt ook gezamenlijk beginnen in kleine groepjes en de verbinding leggen tussen jong en oud. Vaak zijn jongeren handig met de digitale techniek, maar hebben ze niet de jarenlange ervaring van ouderen.’ 4. Signaleer leerbehoeftes ‘Als teamleider sta je elke dag op de werkvloer bij je medewerkers. Jij kunt signaleren: wat is er nodig? Valt er bijvoorbeeld winst te boeken in veiliger werken als ze een training volgen? Geef dit door aan de beheerder. Leg ook verbindingen op de werkvloer: “Redouan is bezig met een leermodule over machine Y, is dit onderwerp ook niet handig voor jou?” Besteed bovendien aandacht aan leerbehoeftes in functioneringsgesprekken: “Wat zou jouw werk makkelijker of veiliger maken?”’ 5. Geef zelf het goede voorbeeld ‘Draag als teamleider uit dat jij oZone regelmatig zelf gebruikt. Verzorg je veiligheidstraining bijvoorbeeld vanuit oZone. Of noem het in gesprekken: “Ik wist dit niet en dacht: laat ik eens in oZone kijken.” Ook tijdens een functioneringsgesprek kun je zeggen: “Laten we eens samen kijken of er iets interessants in oZone voor jou staat.”‘ 6. Bewaak de voortgang positief ‘Natuurlijk, afspraak is afspraak. Als teamleider bewaak je de voortgang die deelnemers boeken op leerpaden of modules. Doe dit op een positieve manier. Zie je na het weekend dat Riley zijn toets heeft behaald? Geef er even aandacht aan: “Joh lekker bezig, zag ik!” Dat geeft positieve energie. Piet heeft het niet gehaald? Stel je op als helper: “Hoe komt dat? Lastig? Samen even kijken?” Kijk hoe je kunt helpen als iets niet lukt.’ 21 oZone, jij maakt het!

Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden 22 oZone, jij maakt het!

Rapportages Wil je zien wat er in je organisatie met oZone wordt gedaan? Dan kun je als opleidingscoördinator verschillende soorten rapportages bekijken.  Onderwerpenrapportage Wil je weten of en hoe een specifiek onderwerp gemaakt is door jouw medewerkers? Ga dan naar onderwerpen- rapportage. Je ziet wie het onderwerp is gestart, wie het heeft afgerond en wie er nog niet in dat onderwerp heeft gekeken. De onderwerpenrapportage geeft ook een totaaloverzicht. Zo zie je makkelijk welke kennis aanwezig is en welke certificaten binnenkort verlopen.  Deelnemersrapportage Wil je weten welke onderwerpen een specifieke medewerker heeft doorlopen? Ga dan naar deelnemersrapportage. Je ziet wat de medewerker heeft doorlopen, hoe lang hij erover heeft gedaan en of hij het onderwerp goed heeft afgerond.  Leerpadrapportage Wil je weten hoe de onderwerpen uit een specifiek leerpad worden gemaakt? Ga dan naar leerpadrapportage. Je ziet in één oogopslag wie van de aan het leerpad gekoppelde medewerkers goed bezig is, wie nog niets gedaan heeft of wie onvoldoendes heeft gehaald. 23 oZone, jij maakt het!

Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden Het oZone-verhaal van … René Boshuizen, opleidingscoördinator bij Zinkunie ‘Door oZone adviseren we onze klanten nog beter en sneller’ ‘Een halfronde dakgoot? Daar past natuurlijk geen vlakgoot-afvoer op’, legt René Boshuizen, opleidingscoördinator bij Zinkunie, uit. Om dit soort productkennis van alle verkoopmedewerkers – nieuwkomers én oudgedienden – op hoog niveau te brengen, ontwikkelt hij specifieke onderwerpen en leerpaden in oZone. ‘Ook onze mensen met veel ervaring zeggen: hé, dat wist ik niet!’ Dakgoten, hemelwaterafvoer, dakbedekking. Vanuit tweeëntwintig filialen in heel Nederland levert groothandel Zinkunie meer dan 20.000 artikelen uit voorraad. Op hun hoofdlocatie in Boxtel staat bovendien een modern machinepark, waarmee ze maatwerk leveren. Bijvoorbeeld de zinkbekleding voor het dak van de eeuwenoude kapel Saint-Louis in Oudenbosch. Of geplooid aluminium voor de gevel van een hippe designwoning. Kopschotje ‘Wij leveren als groothandel niet alleen de materialen, we zijn echt een partner die goed adviseert’, vertelt opleidingscoördinator René Boshuizen. Technische kennis van producten is daarbij van groot belang. ‘Je wilt een klant geen vlakgoot-afvoer verkopen bij een halfronde dakgoot.’ Of klanten vergeten zelf iets. ‘Onze medewerkers zeggen dan: “Joh, je vergeet een kopschotje, of een tapeindje.” Je wilt niet dat ze de volgende dag op een klus staan met de verkeerde spullen of de helft van de materialen.’ 24 oZone, jij maakt het!

3 Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden De bibliotheek van oZone spreekt je aan, maar je mist onderwerpen. Bijvoorbeeld informatie die specifiek is voor jouw bedrijf. Of je hebt zelf veel kennis in huis die volgens jou ook een plek online verdient. Daarmee heb je de unieke mogelijkheid om je bedrijf en jouw kennis zichtbaar te maken. Waar kan dat beter dan in oZone? Maar waarom eigenlijk? En voor welke leerdoelen is oZone wel geschikt en voor welke niet? Leer daar meer over in de leermodule ‘Waarom oZone’. Scan de QR-code, log in en volg de leermodule ‘Waarom oZone’. Schot in de roos Hoe zorg je dat verkoopmedewerkers goed op de hoogte zijn van al die producten en hun verwerkingsvoorschriften? René: ‘Voordat wij in 2021 startten met oZone kregen ze mailtjes met tekeningen en uitleg. Niet erg efficiënt.’ Bovendien groeit Zinkunie al jaren en komen veel nieuwe medewerkers van buiten de sector. oZone bleek een schot in de roos. ‘Inmiddels hebben we zo’n 70 specifieke onderwerpen zelf gemaakt’, vertelt hij enthousiast, ‘en ook de onboarding staat in oZone.’ ‘Zo voelen nieuwe mensen zich snel thuis, trainen we ze goed in basiskennis en kunnen ze sneller met zelfvertrouwen aan de slag.’ Drie soorten dakgoten René heeft de kennis voor elke functie gebundeld in leerpaden. Het leerpad Basiskennis Verkoop bevat bijvoorbeeld 19 onderwerpen, van het CRM-systeem of de webshop tot basiskennis over dakgoten. ‘Weet jij dat er in Nederland drie soorten dakgoten bestaan? Na de module Standaard Nederlandse Mastgoten wel.’ Nieuwe modules maakt hij samen met ervaren mensen. ‘Ik ga met ze in gesprek: wat vind jij dat iemand als basis moet weten?’ Fanatiekst Ook mensen die al 10 jaar of langer bij Zinkunie werken, moeten het leerpad Basiskennis Verkoop doorlopen – vanuit kwaliteitsoogpunt. Roept dat geen weerstand op? ‘Verrassend genoeg niet’, ziet René. ‘Juist de meest ervaren mensen gaan het fanatiekst aan de slag. Ze zijn benieuwd of ze iets nieuws kunnen leren: hé, dat ik wist nog niet.’ Zink voélen ‘oZone helpt ons bedrijf gewoon heel goed’, vat René samen. Wat hij zelf extra leuk vindt, is dat je oZone ook als hulpmiddel kunt inzetten. Elke maand organiseert hij praktijktrainingen over een nieuw onderwerp. ‘Zo kunnen mensen de materialen ook zelf voelen: zó voelt zink, zo maak je een naadverbinding.’ Later geeft degene die de training volgde een presentatie op zijn vestiging en maakt iedereen een toets in oZone. Het enthousiasme is groot. ‘Als een vraag niet klopt, hangen er meteen tien medewerkers aan de lijn. En scoren ze een 6 of 7, dan zoeken ze contact: wat heb ik fout gedaan? Ze gaan voor een 10!’ 25 oZone, jij maakt het!

Opdracht: Je kunt jouw doelgroep in kaart brengen door eens op te schrijven wie ze zijn. Vul de volgende velden in over jouw doelgroep. Het lijkt misschien gek om sommige velden in te vullen, want wat maken de hobby’s van de doelgroep nu uit? Maar door voor jezelf een goed beeld te creëren, is de kans groter dat jouw module straks naadloos aansluit. Leeftijd: .............................................................................................................................................................. Opleidingsniveau: ..................................................................................................................................... Functie(s): ........................................................................................................................................................... Werkervaring: ................................................................................................................................................ Breng je doelgroep in kaart Wat iemand al weet van een onderwerp (voorkennis), verschilt van persoon tot persoon. Aansluiten bij de voorkennis is een voorwaarde voor kennisoverdracht. Volgt iemand een onderwerp waarvoor hij belangrijke voorkennis mist? Dan is de kans klein dat hij veel leert. Hij heeft dan moeite de aangeboden informatie te koppelen aan dat wat hij al weet. Zorg daarom altijd dat je zo goed mogelijk aansluit op de voorkennis van de medewerkers waar je de leermodule voor maakt. Anders is het zonde van ieders inspanningen. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden 26 oZone, jij maakt het!

Voorkennis: • Wat weten ze al? • Hebben ze al eerder training gehad? • Wat is daarin behandeld? • Welke termen en jargon kennen ze wel (of juist niet)? Motivatie om iets te leren: • Wat vinden ze van leren? • Hebben ze zin om het onderwerp te volgen? • Wat spreekt ze aan in het onderwerp? • Wat zouden ze graag willen leren? • En waarom? Taalniveau: • Kunnen ze goed lezen? • Of zijn ze misschien eerder laaggeletterd? Hobby’s: • Wat doen ze in hun vrije tijd? • Welke tv-programma’s kijken ze bijvoorbeeld? Overige vragen: • Hoe staan ze in het leven? • Maken ze zich bijvoorbeeld ergens zorgen over als het gaat om het onderwerp? Tip: Begin eens bij het eind. Als we iemand iets leren, beginnen we meestal bij het begin. Daarna werken we stap voor stap toe naar het eind: dat wat je moet weten of kunnen. Kun je het ook omdraaien? Het kan inspirerend én leerzaam zijn om te beginnen met het einddoel. 27 oZone, jij maakt het!

Pas op de plaats: maak eerst een structuur Je gaat aan de slag. Dat kan natuurlijk door alles meteen in oZone te zetten, maar vaak kom je er dan halverwege achter dat je vastloopt. Slimmer is dus om eerst na te denken over de structuur. Wat moeten de deelnemers weten na het volgen van jouw leerpad? Welke onderwerpen passen erin? Er zijn verschillende manier om dit voor jezelf overzichtelijk te maken. Maak bijvoorbeeld een mindmap, een overzicht van onderwerpen of een gedetailleerd uitgedacht blokkenschema. Is je overzicht klaar? Kijk dan eerst wat er al in de bibliotheek staat. Deze onderwerpen hoef je niet zelf te ontwikkelen. En wat er nog ontbreekt? Dat ga je ontwikkelen. Wil je stap voor stap begeleiding, volg dan het onderwerp ‘Van leerpad naar onderwerp’. De voordelen van een onderwerp kopiëren Je kunt een heel oZone-onderwerp eenvoudig kopiëren en aanpassen, of je kopieert een kleiner deel. Gebruikmaken van bestaande onderwerpen heeft verschillende voordelen:  Je hebt al een goede basis staan als je gaat ontwikkelen.  Je bespaart jezelf veel denkwerk en tijd.  Je kunt het onderwerp makkelijk nog beter laten aansluiten op jullie praktijk. Zo maak je snel een onderwerp dat beter past bij je eigen bedrijf. Let op: Maak je een onderwerp voor jouw bedrijf op maat, dan onderhoudt oZone dat onderwerp niet meer. Verandert er iets in de wet- en regelgeving of frissen we het algemene onderwerp op? Dan komt dat niet automatisch in jouw aangepaste onderwerp terecht. Je moet dus zelf in de gaten houden of het onderwerp actueel blijft. Maak de koppeling met de praktijk Uiteindelijk wil je dat er ook iets gebeurt op de werkvloer, met al die mooie onderwerpen die jij in oZone hebt gebouwd. Wil je theorie laten oefenen op de werkvloer? Ook dat kan met jouw onderwerpen in oZone. Tip: Je hoeft geen expert te zijn om een goede e-learning te maken. Werk samen: de ene collega weet veel van de inhoud, de ander is handig met de computer of weet hoe je dingen goed uitlegt. Door de krachten te bundelen maak je iets moois en houd je de regie in eigen hand. Scan de QR-code, log in en volg de leermodule ‘Van leerpad naar onderwerp’. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden 28 oZone, jij maakt het!

‘Gelukkig is er nog nooit een ongeluk gebeurd,’ vertelt Gert Hendriks, ‘maar áls je vinger tussen deze enorm krachtige magneten komt, is hij zo plat als een dubbeltje!’ VDL ETG in Almelo maakt complexe hightechproducten voor bijvoorbeeld de chipmachines van ASML. Daarbij worden zeer krachtige magneten gebruikt. ‘Nieuwe medewerkers wil je die kracht ook laten ervaren. Daarom hebben we een praktijkoefening toegevoegd aan de leermodule daarover.’ Oefenen onder uv-lamp In VDL ETG’s uitgebreide onboardingprogramma in oZone zijn alle basistrainingen opgenomen over veiligheid, kwaliteit, productkennis en hoe om te gaan met data, vertelt Gert. Bij sommige is bewust een praktijkonderdeel toegevoegd. ‘We werken hier bijvoorbeeld heel veel in cleanrooms. Daar moet het heel erg schoon zijn. Tijdens een praktijkonderdeel met een uv-lamp zie je met eigen ogen, ervaar je zélf, hoe snel iets vies is. Dat zorgt voor bewustzijn.’ Bouwen met lego Ervaren, bewustworden, beheersen in de praktijk. Dat zijn de belangrijkste redenen om modules te combineren met praktijkopdrachten. Bijvoorbeeld bij een training over Quick Reference Cards (QRC’s). Aan de hand van zo’n card zet je iets gestandaardiseerd stapsgewijs in elkaar. Gert: ‘Om de waarde van deze cards te benadrukken, geven we nieuwe medewerkers eerst een pakketje lego en een foto van het product: “Zet het maar in elkaar!” Daarna zetten ze hetzelfde in elkaar aan de hand van een QRC. Zo ervaar je direct wat QRC’s doen voor de kwaliteit van het product.’ Extra tegel Hoe werkt oZone bij de koppeling van praktijk aan theorie? ‘Heel goed. Je koppelt praktijkopdrachten heel simpel aan theorie door een extra tegel aan te maken. Heeft iemand het praktijkonderdeel afgerond, dan teken je het als praktijkopleider of opleidingscoördinator af. Zo houd je binnen oZone goed overzicht over wie wat gedaan heeft.’ Heeft Gert een tip voor bedrijven die zelf overwegen oZone in te zetten? ‘Bij ons heeft een onderwijskundige de regie. Die kijkt samen met inhoudsdeskundigen: wat zijn de leerdoelen, wat kan in het theoriegedeelte, waar is praktijk nodig, welk materiaal is er al? Zo zet je in één keer iets goed neer!’ Het oZone-verhaal van … Gert Hendriks, opleidingscoördinator bij VDL ETG ‘Koppel je theorie aan de praktijk’ Hoe werk je superschoon in een cleanroom? Hoe werk je veilig met ultrasterke magneten? VDL Enabling Technologies Group (ETG) in Almelo combineert modules in oZone met praktijkopdrachten. Opleidingscoördinator Gert Hendriks: ‘Zo ervaar je zélf wat zo’n magneet doet!’ 29 oZone, jij maakt het!

Gebruik handige formats Heb je een steuntje in de rug nodig? Een aantal onderwerpen hebben we gemaakt als format. De formats zijn een soort invuloefening. Deze zijn perfect aan te passen aan jouw bedrijfssituatie. Zo heb je in een mum van tijd een eigen leermodule, bijvoorbeeld ‘Wat te doen bij een ontruiming, brand of ongeval’. Bekijk de formats door naar de bibliotheek te gaan en in de zoekbalk ‘formats’ te typen. Een PowerPoint is nog geen module Bekijk het bestaande trainingsmateriaal kritisch voor je het in oZone zet. Een PowerPoint is nog geen module. Vraag jezelf af:  Welke informatie is belangrijk?  Welke extra informatie die niet in de PowerPoint staat, geef je wel in je training?  Wat kun je beter weglaten omdat het bijna niet voorkomt, of in de praktijk wel duidelijk wordt? Houd de leerdoelen van jouw onderwerp altijd in je achterhoofd om een goede leermodule te kunnen schrijven. Tip: Als je oZone gebruikt voor je introductie of onboarding, denk dan ook eens aan preboarding of het gebruik van oZone tijdens je selectieproces. Verstrek informatie, toets verwachte kennis of geef een casus die kandidaten kunnen aanpakken. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden 30 oZone, jij maakt het!

Scan de QR-code, log in en ga naar het oZone-leerpad ‘Implementeer oZone stapsgewijs’. Meer weten over de workshop ‘oZone voor auteurs’? Log in en scan de QR code. We doen het samen Het werken met oZone hoef je niet alleen te doen. Zoek je het graag zelf uit, maar wil je wat achtergrondinformatie?  Volg dan het oZone-leerpad ‘Implementeer oZone stapsgewijs’. Hierin krijg je stap voor stap uitleg over hoe je oZone inzet, wat je wanneer moet doen, hoe je een leermodule ontwikkelt, welke didactische keuzes je maakt, en nog veel meer. Vind je het fijn om door een oZone-adviseur samen met andere bedrijven op gang geholpen te worden?  Volg dan de workshop ‘oZone voor auteurs’. Je leert dan online in een groep met meerdere mensen zoals jij in 2 uur hoe je een leermodule maakt in oZone. Heb je een specifieke situatie waar je niet uitkomt of wil je gewoon even sparren met een specialist?  Neem dan contact op met je oZone-adviseur. Ze zijn er speciaal voor om je te helpen bij het maken van jouw oZone-reis. Tip: Voeg een opdracht toe en koppel een praktijkbegeleider aan jouw onderwerp. Als de deelnemer klaar is om de theorie in de praktijk te laten zien of te oefenen, dan krijgt de praktijkbegeleider een seintje. Ging de praktijk goed? De praktijkbegeleider zet het onderwerp op groen in oZone en zowel de deelnemer, teamleider als opleidingscoördinator kunnen zien dat ook de praktijk in orde is. 31 oZone, jij maakt het!

Het oZone-verhaal van … Technisch instructeur Andy Jonathans van EPCOR ‘Je kunt efficiënt doorbouwen op modules uit de bibliotheek’ ‘In een vliegtuig ben je veiliger dan in een auto’. Andy Jonathans, technical instructor bij EPCOR kan het weten. Het bedrijf controleert, repareert en test componenten en staartmotoren van vliegtuigmaatschappijen wereldwijd. ‘oZone is bij ons onmisbaar.’ Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden 32 oZone, jij maakt het!

Tip: In oZone kun je meer dan alleen kennis zetten door leermodules te maken. Je kunt ook opleidingsactiviteiten buiten oZone registreren, zodat je weet wie wanneer wat heeft behaald, inclusief instellingen voor geldigheid en herinneringen. Denk aan BHV, een heftruckcursus, een audit, klassikale training, praktijkinstructie, enzovoort. Zo kun je als teamleider een goed beeld krijgen van de inzetbaarheid via de rapportages in oZone van één of meerdere medewerkers in bijvoorbeeld een functie, team of type werk. Dat scheelt je weer een Excel bijhouden! ‘Weleens een pieptoontje gehoord in een vliegtuig?’ vraagt Andy Jonathans. ‘Ik weet dan precies wat het is.’ Al 35 jaar werkt hij in de vliegtuigbouw. Tegenwoordig als technical instructor bij EPCOR, een dochter van KLM Air France. ‘Wij doen onderhoud aan vliegtuigcomponenten, van heel klein tot heel groot. Maar met name aan Auxiliary Power Units (APU’s), de staartmotor van het vliegtuig.’ Amerika, Afrika, Azië Klanten zijn, naast KLM Air France, vliegtuigmaatschappijen van over de hele wereld. ‘Amerika, Afrika, Azië’, somt Andy op. ‘Zij sturen hun motoren op met een klacht of voor onderhoud als ze een wettelijk vastgelegd aantal cycles hebben gedraaid’, legt hij uit. ‘Wij lossen het probleem op. Wij zijn zeer gespecialiseerd, gaan heel diep de techniek in. Daarna testen we de motor en sturen hem terug. Elders bouwen ze hem dan weer in.’ De internationale veiligheidsregels en -wetten zijn heel streng, benadrukt hij. ‘Wij krijgen allerlei audits. Iedereen controleert iedereen.’ Papierwerk besparen Andy denkt al vanaf de allereerste versie van oZone intensief mee over het platform. ‘Ik ben absoluut fan. In oZone houd je goed overzicht over wie wanneer welke verplichte opleiding doet. Alle certificaten hangen overzichtelijk in het systeem, en kunnen eenvoudig gecontroleerd worden. Bij audits scheelt dat veel papierwerk.’ Eigen sausje In de afgelopen 10 jaar heeft hij heel wat modules en leerpaden gemaakt. Bijvoorbeeld de onboarding voor nieuwe medewerkers. Of leerpaden met technische inhoud. ‘Superhandig dat je steeds kant-en-klare modules uit de oZone-bibliotheek kan gebruiken. Foto’s aanpassen, tekst beetje aanpassen, en je hebt je eigen sausje.’ Het scheelt gewoon heel veel tijd, ziet hij. ‘Je hoeft niet te bedenken: hoe ga ik dit opbouwen? Het is al ontwikkeld.’ Specifiek voor vliegtuigbouw Andy maakt ook nieuwe modules en leerpaden, specifiek voor de vliegtuigbouw. ‘Leerpaden Safety en quality bevatten bijvoorbeeld allerlei wet- en regelgeving, theorie en examens over internationale wet- en regelgeving. Alle monteurs moeten die volgen, maar bijvoorbeeld ook de materiaalplanner. Die moet weten wat hij inkoopt, welke certificaten geldig zijn.’ Nieuwe generatie Een nieuw onderwerp ontwikkelt hij altijd samen met een projectgroep. ‘Een engineer, een senior mechanic, een tester. Zij zijn heel eager om hun kennis over te dragen aan een nieuwe generatie.’ Als Andy iets heeft gebouwd, laat hij het controleren: ‘Is dit wat jullie graag willen? Ik pas het aan tot het helemaal goed is.’ Zou EPCOR nog zonder oZone kunnen? ‘Nee, het is onmisbaar. oZone scheelt ons tijd, geld en gedoe. En iedereen is er heel enthousiast over!’ 33 oZone, jij maakt het!

Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden 34 oZone, jij maakt het!

Terugkijken Je bent nu lekker aan de slag, maar kijk ook nog eens terug. Er zijn veel vragen die jij jezelf kunt stellen om ervoor te zorgen dat je vooruit blijft gaan, en op de goede weg blijft of daarnaar teruggaat. Vraag jezelf bijvoorbeeld:  Wat wilde je in het begin bereiken?  En ga je daar ook naartoe, of ben je een andere koers aan het varen?  Wat heb je tot nu toe geleerd over oZone en jouw organisatie?  Welke dingen moeten anders als je oZone naar andere afdelingen gaat uitrollen?  Wat moet zeker zo blijven?  Heeft het onderwerp dat je gemaakt hebt impact?  Hoe wordt oZone eigenlijk gebruikt?  Heeft iedereen het onderwerp gemaakt of valt het tegen hoeveel deelnemers uiteindelijk in oZone werken? Tip: Gebruik activerende werkvormen. Je leert meer als je met informatie actief aan de slag gaat. Gebruik dus niet alleen teksten en afbeeldingen, maar bijvoorbeeld ook meerkeuze-, volgorde- of infospotvragen. Tip: Stem af met betrokkenen waarom je oZone wilt inzetten en communiceer dit doel duidelijk! Bijvoorbeeld: kennismaken met online leren, kennis vergaren en met z’n allen verbeteren, een probleem oplossen, voldoen aan klanteisen, enzovoort. 35 oZone, jij maakt het!

4 Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden, maak mijn eigen onderwerpen en leerpaden én deel mijn onderwerpen met een bedrijfsgroep en/of de oZone-bibliotheek Uniek aan oZone is dat je makkelijk onderwerpen kunt delen. Onderwerpen die jij maakt zijn in eerste instantie alleen voor jouw bedrijfsomgeving. Maar hoe mooi is het als anderen ook wat hebben aan jouw onderwerpen én jij je voordeel kunt doen met onderwerpen die anderen hebben gemaakt? Je kunt jouw onderwerpen makkelijk en snel delen. Je kiest zelf in oZone: 1. Welk onderwerp je wilt delen. 2. Met wie je het onderwerp wilt delen. Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden, maak mijn eigen onderwerpen en leerpaden én deel mijn onderwerpen met een bedrijfsgroep en/of de oZone-bibliotheek Tip: Wist je dat A+O de subsidie ‘Kennisdelen in oZone’ heeft? Hiermee kun je subsidie krijgen voor het maken van onderwerpen die je deelt met de oZone-bibliotheek. Zo wordt het nog makkelijker om jouw kennis te delen en anderen te helpen. Kijk op ao-metalektro.nl voor de voorwaarden en hoe je de subsidie aanvraagt. Onderwerp delen met de oZone-bibliotheek Het delen van onderwerpen in oZone heeft veel voordelen. Zo kunnen oZone-deelnemers leren van jullie onderwerpen, ziet iedereen welke kennis jullie in huis hebben en draag je bij aan kennisdeling met de sector. Daarnaast help je ook jezelf. De feedback op de onderwerpen komt namelijk bij jou binnen, waardoor je dit kan aanpassen. Jouw onderwerpen worden daardoor nog beter. Door delen en feedback verwerken, werkt iedereen met oZone samen aan betere technische kennis voor de hele sector. Door jouw kennis, inzichten en ervaringen te delen:  Draag je bij aan het (kennis)niveau van de hele sector.  Help je anderen om te leren én leer je van elkaar.  Kunnen anderen jouw kennis hergebruiken, maar ook aanvullen en verbeteren en dat kan jezelf ook weer nieuwe inzichten geven.  Ben je zichtbaar voor heel veel anderen als expert op je vakgebied.  Stimuleer je dat anderen ook delen (want: zien delen, doet delen), waardoor er meer, rijkere en interessantere content op oZone staat dan je in je eentje voor elkaar krijgt.  Kun je ook kennis van anderen gebruiken die relevant is voor jouw bedrijf. 36 oZone, jij maakt het!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTkxNTk=