oZone-gids uitgave 2025

Het oZone-verhaal van … oZone-adviseur Wesley van der Voort ‘Zes praktische zaken die je beter vooraf aanpakt’ oZone is een professioneel en intuïtief opgezet platform. ‘Bedrijven gaan vaak meteen enthousiast aan de slag’, ziet oZone-adviseur Wesley van der Voort. Toch is het goed om over een aantal praktische zaken van tevoren na te denken. Wesley zet er zes op een rij. 1. Bedenk: wat wil je bedrijf bereiken met oZone? Wesley: ‘Jouw bedrijf wil doelen bereiken, bijvoorbeeld een hogere productiviteit, kwaliteit of veiligheid. Bedenk vooraf: waarom willen we oZone inzetten? Hoe kan leren en ontwikkelen in oZone bijdragen aan onze bedrijfsdoelstellingen? Wanneer zijn we tevreden? En wie is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het leren: teamleiders of medewerkers zelf? Bij het beantwoorden van dit soort vragen betrek je bij voorkeur mensen uit verschillende lagen, zoals HR, MT, teamleiders, OR en kritische stemmen.’ 2. Ken jouw doelgroep (en haak ze aan) ‘Je kunt oZone inzetten voor allerlei afdelingen en mensen in je organisatie. Vraag je vooraf altijd af: hoe digitaal vaardig en gemotiveerd is een doelgroep? Zijn er mensen dyslectisch of analfabeet? Bedenk hoe je collega’s kunt motiveren en begeleiden. Zet bijvoorbeeld de eerste stap samen, door gezamenlijk in te loggen. Zo weten collega’s ook aan wie ze hulp kunnen vragen als iets niet lukt.’ 3. Faciliteer leren in oZone ‘Bepaal van tevoren hoe je het leren in oZone wilt faciliteren. Mogen medewerkers de trainingen bijvoorbeeld volgen op hun werk, en zo ja, wanneer? Als ze in hun vrije tijd leren, mogen ze dan tijdschrijven? Nodig je medewerkers die geen zakelijk e-mailadres hebben uit op hun privé-mail? Ook belangrijk: hebben alle medewerkers toegang tot een laptop of tablet? Of richt je ergens een plek in met computers?’ 4. Test oZone uit met een kleine groep ‘Doe een pilot met een kleine groep. Betrek liefst ook mensen uit de OR of PVT, voor extra draagvlak. Bedenk wat je wilt testen en welke vragen je hebt. Lukt inloggen? Zijn modules te lang, te kort, te moeilijk of te makkelijk? Verbeter zaken naar aanleiding van de ervaringen. Zo creëer je ambassadeurs en verloopt de uitrol van oZone in het hele bedrijf soepeler!’ 5. Communiceer helder ‘Wat ga je over oZone communiceren en hoe? Gebruik verschillende kanalen en betrek je ambassadeurs. Vertel niet alleen over oZone als middel, benadruk het doel: waarom is leren via oZone belangrijk voor de medewerker, het team en de organisatie? Wees ook glashelder over alle praktische voorwaarden en regels. Hoe zit het met tijdschrijven? Wanneer mag je trainingen doen tijdens werktijd? Tip: in onze PromoZone vind je handig kant-en-klaar materiaal.’ 6. Volg zelf een gratis oZone-training! ‘Ben jij na een demonstratie enthousiast over oZone? Volg vooral kosteloos een training, zodat je oZone optimaal kunt inzetten in jouw organisatie!’ 11 oZone, jij maakt het!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTkxNTk=