Het oZone-verhaal van … oZone-adviseur Nienke Aaldering ‘Deze vijf praktische zaken kun je beter vooraf tackelen’ ‘Veel bedrijven stappen in dezelfde valkuilen als ze enthousiast met oZone aan de slag gaan,’ vertelt oZone-adviseur Nienke Aaldering. Over welke praktische zaken kun je beter van tevoren goed nadenken? Nienke zet er vijf op een rij. 1. Wat wil je met oZone? Nienke: ‘Bedenk goed: wat willen we bereiken met leren en ontwikkelen in onze organisatie? Waarom vinden we het belangrijk? Mogen medewerkers dat in werktijd doen of moet het in privétijd? Verplicht of naar eigen interesse? Wanneer zijn we tevreden? En wie is verantwoordelijk dat het gebeurt: de teamleider of de medewerker zelf? Betrek bij het beantwoorden van deze vragen mensen uit verschillende lagen van de organisatie met verschillende motivaties: HR, MT, teamleiders, OR en informele leiders, ook mensen die kritisch zijn.’ 2. Leef je in je doelgroep in (en neem ze mee!) ‘Hoe digivaardig en gemotiveerd is je doelgroep? Hoe geletterd? Hoeveel zijn er dyslectisch, hoeveel analfabeet? Vaak gaat je doelgroep liever aan de slag achter een machine dan achter een computer. Bedenk hoe je jouw doelgroep bij de hand kunt nemen. Zet de eerste stap samen. Begeleid bijvoorbeeld bij inloggen tijdens een gezamenlijk moment. Zo zorg je ook dat mensen een gezicht kennen als ze vragen hebben of drempels ervaren.’ 3. Denk na over hoe je leren in oZone faciliteert ‘Bedenk vooraf: hoe faciliteren we het? Wanneer mogen medewerkers de trainingen doen op hun werk? En als ze in hun vrije tijd training volgen: mogen ze verlof schrijven? Ook belangrijk: hoe doe je het met apparaten? Stel je een tablet beschikbaar, doen ze het op hun telefoon? Is er een computerlokaal waar ze kunnen zitten?’ 4. Doe een pilot ‘Uit een pilot kun je heel veel leren. Bedenk vooraf: wat willen we testen? Waar willen we antwoord op? Onderzoek dit in de pilotfase en leer ervan. Betrek verschillende mensen en creëer ambassadeurs. Zit iemand in de OR? Dan is het handig als je die al hebt meegenomen.’ 5. Communiceer ontzettend duidelijk ‘Denk vooraf na over de vorm en de inhoud: wat gaan we communi- ceren en waarom? Gebruik verschillende kanalen en neem je ambassadeurs mee. Wij helpen je met inspiratie in onze Promo-Zone. Hier vind je bijvoorbeeld presentaties die je zelf op maat kunt maken, tekstjes voor social media en het laatste nieuws over oZone. En vertel niet alleen over het middel oZone, benadruk wat het doel is. Waarom het van belang is voor de medewerker, het team en de organisatie. Zorg ook dat alle praktische voorwaarden en regels duidelijk zijn. Mag je tijd voor tijd schrijven en zo ja, hoeveel? Mag je op je smart- phone trainingen doen in pauzes tijdens werktijd?’ 11 oZone, jij maakt het!
RkJQdWJsaXNoZXIy MTkxNTk=