oZone-gids uitgave 2023

Het oZone-verhaal van … oZone-adviseur Judica Wondergem ‘Dit zijn mijn zes tips voor teamleiders’ ‘De teamleider heeft een belangrijke rol om leren in oZone te stimuleren,’ vertelt oZone-adviseur Judica Wondergem. ‘De teamleider staat meestal veel dichter bij de medewerker dan bijvoorbeeld een opleidingscoördinator of HR-persoon.’ Judica heeft zes tips voor teamleiders. 1. Enthousiasmeer! ‘What’s in it for them? Laat je medewerkers duidelijk zien wat de meerwaarde is van oZone voor hun werk op de werkvloer. Niet: “Je móét deze training volgen van het management.” Wel: “Handig hè, iets opzoeken in het handboek kost tijd, nu kun je het in oZone razendsnel vinden.” Benadruk de winst voor de medewerker.’ 2. Stimuleer om zélf met oZone aan de slag te gaan ‘Stel, Henk krijgt drie keer per week de vraag: wat moet ik doen bij melding X? Stimuleer hem dan om een onderwerp in oZone te maken, bijvoorbeeld een video met uitleg. Zo hoeft Henk voortaan alleen te verwijzen. Spaart hem tijd.’ 3. Verlaag (digitale) drempels ‘Merk je als teamleider dat iemand niet aan de slag gaat met een afgesproken leermodule? Verlaag de drempel door iemand aan de hand mee te nemen: “Laten we samen kijken, we gaan even zitten.” Onderzoek ook: wat zit er achter de weerstand? Is iemand bang dat het niet lukt? Je kunt ook gezamenlijk beginnen in kleine groepjes en de verbinding leggen tussen jong en oud. Vaak zijn jongeren handig met de digitale techniek, maar hebben ze niet de jarenlange ervaring van ouderen.’ 4. Signaleer leerbehoeftes ‘Als teamleider sta je elke dag op de werkvloer bij je medewerkers. Jij kunt signaleren: wat is er nodig? Valt er bijvoorbeeld winst te boeken in veiliger werken als ze een training volgen? Geef dit door aan de beheerder. Leg ook verbindingen op de werkvloer: “Redouan is bezig met een leermodule over machine Y, is dit onderwerp ook niet handig voor jou?” Besteed bovendien aandacht aan leerbehoeftes in functioneringsgesprekken: “Wat zou jouw werk makkelijker of veiliger maken?”’ 5. Geef zelf het goede voorbeeld ‘Draag als teamleider uit dat jij oZone regelmatig zelf gebruikt. Verzorg je veiligheidstraining bijvoorbeeld vanuit oZone. Of noem het in gesprekken: “Ik wist dit niet en dacht: laat ik eens in oZone kijken.” Ook tijdens een functioneringsgesprek kun je zeggen: “Laten we eens samen kijken of er iets interessants in oZone voor jou staat.”‘ 6. Bewaak de voortgang positief ‘Natuurlijk, afspraak is afspraak. Als teamleider bewaak je de voortgang die deelnemers boeken op leerpaden of modules. Doe dit op een positieve manier. Zie je na het weekend dat Riley zijn toets heeft behaald? Geef er even aandacht aan: “Joh lekker bezig, zag ik!” Dat geeft positieve energie. Piet heeft het niet gehaald? Stel je op als helper: “Hoe komt dat? Lastig? Samen even kijken?” Kijk hoe je kunt helpen als iets niet lukt.’ 21 oZone, jij maakt het!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTkxNTk=