oZone-gids uitgave 2023

3 Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden De bibliotheek van oZone spreekt je aan, maar je mist onderwerpen. Bijvoorbeeld informatie die specifiek is voor jouw bedrijf. Of je hebt zelf veel kennis in huis die volgens jou ook een plek online verdient. Daarmee heb je de unieke mogelijkheid om je bedrijf en jouw kennis zichtbaar te maken. Waar kan dat beter dan in oZone? Maar waarom eigenlijk? En voor welke leerdoelen is oZone wel geschikt en voor welke niet? Leer daar meer over in de leermodule ‘Waarom oZone’. Log in, scan de QR-code en volg de leermodule ‘Waarom oZone’. Drie soorten dakgoten Tot voor kort kregen verkoopmedewerkers mailtjes met tekeningen en uitleg. René: ‘Niet erg efficiënt natuurlijk.’ Bovendien groeit de Zinkunie snel met veel nieuwe medewerkers van buiten de sector. Modules in oZone bieden uitkomst, vertelt hij enthousiast. ‘Door theorie in oZone te zetten, kun je zaken snel opzoeken als je een vraag hebt. Ook kunnen we nieuwe medewerkers zo snel trainen in de basiskennis. Na het volgen van de oZone-module ‘Standaard Nederlandse Mastgoten’ weet je bijvoorbeeld alles over de drie soorten dakgoten die je in Nederland hebt.’ Leernoodzaak bepalen Hoe bepaalt René of hij energie steekt in het ontwikkelen van een nieuwe module? ‘Stap één die wij bij Zinkunie gezet hebben is: per functiegroep kijken welke bestaande onderwerpen uit de bibliotheek van oZone relevant zijn. Sluit een onderwerp goed aan bij wat diegene doet? Vertegenwoordigers en verkoopmedewerkers hebben natuurlijk andere kennis nodig dan chauffeurs of ICT-medewerkers. Vanuit die functieanalyse hebben we 22 verschillende leerpaden aangemaakt.’ Pijnpunten Nieuwe modules ontwikkelt René op basis van duidelijke signalen uit de organisatie. ‘Waar ligt de behoefte, waar zien we intern dingen vaker fout gaan? Als je weet waar de pijnpunten zitten, wil je die voorkomen. Dan is er een duidelijke leernoodzaak.’ Een mooi voorbeeld vindt hij de module ‘Verwerkingsvoorschriften EPMD’. ‘In de dakdekkerswereld passen ze steeds vaker EPDM toe in plaats van bitumen, omdat je daarmee zonder open vuur op het dak kunt werken. Dan moet je als dakdekker natuurlijk wel weten hoe je die naadverbindingen maakt én wat je daarbij nodig hebt. Wij geven klanten daar begeleiding in. Door deze module in oZone kunnen onze verkoopmedewerkers op alle filialen klanten goed adviseren.’ Pilot En, ervaren medewerkers zelf óók die leernoodzaak? Het leerpad voor de vertegenwoordigers hebben zij in ieder geval heel positief geëvalueerd, vertelt René. ‘We vroegen vertegenwoordigers als pilot om de eerste vier onderwerpen van hun leerpad te volgen. Veel jongens gingen na onderwerp vier door met vervolgonderwerpen. Dan kun je nagaan hoe enthousiast ze waren!’ 25 oZone, jij maakt het!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTkxNTk=