3 Ik gebruik de oZone-bibliotheek en leerpaden én maak ook mijn eigen onderwerpen en leerpaden De bibliotheek van oZone spreekt je aan, maar je mist onderwerpen. Bijvoorbeeld informatie die specifiek is voor jouw bedrijf. Of je hebt zelf veel kennis in huis die volgens jou ook een plek online verdient. Daarmee heb je de unieke mogelijkheid om je bedrijf en jouw kennis zichtbaar te maken. Waar kan dat beter dan in oZone? Maar waarom eigenlijk? En voor welke leerdoelen is oZone wel geschikt en voor welke niet? Leer daar meer over in de leermodule ‘Waarom oZone’. Scan de QR-code, log in en volg de leermodule ‘Waarom oZone’. Schot in de roos Hoe zorg je dat verkoopmedewerkers goed op de hoogte zijn van al die producten en hun verwerkingsvoorschriften? René: ‘Voordat wij in 2021 startten met oZone kregen ze mailtjes met tekeningen en uitleg. Niet erg efficiënt.’ Bovendien groeit Zinkunie al jaren en komen veel nieuwe medewerkers van buiten de sector. oZone bleek een schot in de roos. ‘Inmiddels hebben we zo’n 70 specifieke onderwerpen zelf gemaakt’, vertelt hij enthousiast, ‘en ook de onboarding staat in oZone.’ ‘Zo voelen nieuwe mensen zich snel thuis, trainen we ze goed in basiskennis en kunnen ze sneller met zelfvertrouwen aan de slag.’ Drie soorten dakgoten René heeft de kennis voor elke functie gebundeld in leerpaden. Het leerpad Basiskennis Verkoop bevat bijvoorbeeld 19 onderwerpen, van het CRM-systeem of de webshop tot basiskennis over dakgoten. ‘Weet jij dat er in Nederland drie soorten dakgoten bestaan? Na de module Standaard Nederlandse Mastgoten wel.’ Nieuwe modules maakt hij samen met ervaren mensen. ‘Ik ga met ze in gesprek: wat vind jij dat iemand als basis moet weten?’ Fanatiekst Ook mensen die al 10 jaar of langer bij Zinkunie werken, moeten het leerpad Basiskennis Verkoop doorlopen – vanuit kwaliteitsoogpunt. Roept dat geen weerstand op? ‘Verrassend genoeg niet’, ziet René. ‘Juist de meest ervaren mensen gaan het fanatiekst aan de slag. Ze zijn benieuwd of ze iets nieuws kunnen leren: hé, dat ik wist nog niet.’ Zink voélen ‘oZone helpt ons bedrijf gewoon heel goed’, vat René samen. Wat hij zelf extra leuk vindt, is dat je oZone ook als hulpmiddel kunt inzetten. Elke maand organiseert hij praktijktrainingen over een nieuw onderwerp. ‘Zo kunnen mensen de materialen ook zelf voelen: zó voelt zink, zo maak je een naadverbinding.’ Later geeft degene die de training volgde een presentatie op zijn vestiging en maakt iedereen een toets in oZone. Het enthousiasme is groot. ‘Als een vraag niet klopt, hangen er meteen tien medewerkers aan de lijn. En scoren ze een 6 of 7, dan zoeken ze contact: wat heb ik fout gedaan? Ze gaan voor een 10!’ 25 oZone, jij maakt het!
RkJQdWJsaXNoZXIy MTkxNTk=