Niet meer blanco Als eerste werd een onboardingmodule ontwikkeld. In tekstjes en filmpjes maken nieuwe medewerkers en uitzendkrachten alvast kennis met Priema, de mensen erachter en de arboregels. Anouk: ‘Ik hoor van nieuwe medewerkers dat ze de onboarding hartstikke prettig vinden! Ze hebben het gevoel dat ze goed voorbereid binnenkomen, niet meer blanco zijn.’ Ook is een digitale competentiematrix ontwikkeld, met drie verschillende niveaus voor werken met machines. ‘Aan elk niveau is een module in oZone gekoppeld. De laatste module sluit je af met een toets, en je moet ook laten zien dat je de kennis in de praktijk kunt toepassen.’ Eenvoudig delen ‘Het mooie is dat we de modules eenvoudig kunnen delen binnen onze bedrijfsgroep. Die is voor ons aangemaakt door de oZoneadviseur,’ vertelt Anouk. ‘Het was een klus om alles op te tuigen, maar nu het staat, is het per vestiging veel minder werk. We hebben nu verder zelf de regie en kunnen alles zelf.’ Wat levert het delen in een bedrijfsgroep op? Anouk: ‘Onderwerpen die nuttig zijn voor iedereen kun je gemakkelijk delen. We maken alleen kleine aanpassingen per vestiging. En onderwerpen die maar voor één vestiging nuttig zijn, “vervuilen” niet de bibliotheek.’ Automotive gecertificeerd Verder vindt Anouk het heel fijn dat alles nu digitaal inzichtelijk is. ‘Wij zijn automotive gecertificeerd; daaraan zijn allerlei eisen voor deskundig personeel verbonden. Nu kunnen we eenvoudig bewijzen dat medewerkers modules afgerond hebben; we hebben alles netjes onderbouwd. Ook voor medewerkers is het prettig dat ze informatie op een heel gestructureerde manier aangeboden krijgen. En leidinggevenden hoeven minder toe te lichten, dat spaart ze tijd.’ 37 oZone, jij maakt het!
RkJQdWJsaXNoZXIy MTkxNTk=